HF:HF1005z Současné české a světové umění - Informace o předmětu
HF1005z Současné české a světové umění
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 2/0/2. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ladislav Jackson (přednášející), doc. Mgr. Richard Fajnor (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Richard Fajnor
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Richard Fajnor
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- absolvování předmětů:
Přehled světových dějin umění 20.století do roku 1945 I.
Přehled světových dějin umění 20.století do roku 1945 II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Multimediální kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Multimediální kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je seznámení s hlavními směry, proudy a tendencemi v umění po roce 1990 s důrazem na české umění.
- Výstupy z učení
- Studenti získají přehled nejen o stavu současného umění, ale rovněž o společenském či institucionálním kontextu jeho vzniku. Studenti se orientují ve vývoji českého umění po roce 1990. Znají práci významných osobností soudobého českého umění a uměleckých skupin. Jsou si vědomi postavení regionálních uměleckých center a znají jejich představitele. Jsou schopni reflektovat vývoj současného českého umění v kontextu dění na mezinárodní scéně.
- Osnova
- 1. Umění bývalého východního bloku: Sanja Ivekovic, Mladen Stilinović, Julius Koller, Stano Filko, IRWIN, Zbigniew Libera, Pawel Althamer, Ilja Kabakov, Komar a Melamid, Nedko Solakov…
2. Umění Latinské Ameriky. 60. a 70. léta – od abstrakce k politickému umění: Lygia Pape, Lygia Clark, Hélio Oiticica, Cildo Meireles, Rosario Group. 80. a 90. léta: Gabriel Orozco, Felix Gonzales Torres, Minerva Cuevas, Francis Alys, Santiago Sierra.
3. Sociální obrat v současném umění. Přehled projektů postavených na adresování politických a sociálních témat, založených obvykle na participativním zapojení „diváků“ a jejich posunu do role účastníků či spoluautorů. Přehled představitelů sociálního obratu v českém a světovém umění.
4. Institucionální pozadí vývoje českého umění po roce 1900: galerie, muzea umění, periodika, umělecké ceny, umělecké školy. Vztah lokálního českého umění a „mezinárodního umění“.
5. De-politizace / re-politizace. Dvojí tendence v umění 90. let. Doznívání „naprostého vzdálení“ – umění jako hledání transcendence. Publikační a kurátorské aktivity manželů Ševčíkových v 90. letech (Zkušební provoz, Snížený rozpočet, Perplex). Téma umění ve veřejném prostoru (výstavy Umělecké dílo ve veřejném prostoru a Public District). Umělecký aktivismus počátku nového milénia (Pode Bal, Rafani, Jan Jakub Kotík, Guma Guar, Ztohoven).
6. Generace „insiderů“ – umělci nastupující na scénu v druhé polovině 90. let. Bezhlavý jezdec (Ján Mančuška, Jan Šerých, Tomáš Vaněk, Josef Bolf). Civilnost a citlivost k sociální tematice, „nenápadná tendence“, DIY estetika, zájem o místně-specifické umění (Zbyněk Baladrán, Dominik Lang)
7. Průřez českou malbou od roku 1990. Přehled jednotlivých jmen i diskuzí ohledně malby. Výstavy ohlašující návraty malby nebo zdůrazňující její stabilně silnou pozici (Poslední obraz, Perfect Tense, Resetting). Malba a sběratelství.
8. Fotografie v českém umění po roce 1990, její podoby, představitelé a kurátoři – Pavel Baňka, Veronika Bromová, Lukáš Jasanský a Martin Polák, Michal Kalhous, Alena Kotzmanová, Markéta Othová, Aleksandra Vajd a Hynek Alt, Jiří Thýn…
9. Podoby konceptuálního umění (Ján Mančuška, Václav Stratil, Barbora Klímová, Kateřina Šedá, Zbyněk Baladrán, Jiří Skála, Jan Šerých, Rafani, Michal Pěchouček, Jan Nálevka…).
10. „Regionální školy“ – ostravská (Jiří Surůvka, Petr Lysáček, Kamera Skura, Record…) a ústecká (Jiří Černický, Pavel Kopřiva, Pavel Mrkus, Michaela Thelenová…) scéna.
11. Brněnská scéna – přehled dění na brněnské scéně od 80. let do současnosti (umělci, kurátoři, instituce).
- 1. Umění bývalého východního bloku: Sanja Ivekovic, Mladen Stilinović, Julius Koller, Stano Filko, IRWIN, Zbigniew Libera, Pawel Althamer, Ilja Kabakov, Komar a Melamid, Nedko Solakov…
- Literatura
- povinná literatura
- Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yve-Alain; Buchloh Benjamin. Umění po roce 1900. Slovart, Praha 2007, ISBN 978-80-7391-975-7
- Lindaurová, Lenka; Procházková, Bára. (eds.). Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. 1.vyd. Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art, Praha, 2014, 542 s. ISBN 978-80-905317-3-4
- Švácha, Rostislav. et al. Dějiny umění v českých zemích 800-2000. (1.vyd.) V Řevnicích: Arbor vitae societas, 2017, 991 s. ISBN 978-80-88283-02-7
- doporučená literatura
- Platovská, Marie; Švácha, Rostislav. Dějiny českého výtvarného umění 1958- 2000 VI (2 svazky). Academia, Praha 2007, ISBN 978-80-200-1489-6
- Macharáčková, Marcela (ed.). Brněnská osmdesátá. Muzeum města Brna, TT klub, Brno, 2010, ISBN 978-80-86549-10-1
- Morton, Timothy; et al.: Objekt. (př. Janoščík, Václav; Havlíček, Zdeněk). (1.vyd.) Kvalitář, s.r.o., Praha, 2015, 215 s. ISBN 978-80-260-8639-0
- Morganová, Pavlína. (ed.). Někdy v sukni: umění 90. let. (1.vyd.) Moravská galerie v Brně, Brno, 2014, 302 s. ISBN 978-80-7027-272-5
- Ševčík, Jiří. et al. České umění 1980-2010: texty a dokumenty. (1.vyd.) Vědecko-výzkumné pracoviště, AVU, Praha, 2011, 980s . ISBN 978-80-87108-27-7
- neurčeno
- Baladrán, Zdeněk; Havránek, Vít (eds.). Atlas transformace. (1.vyd.) Tranzit, Praha, 2009, 811 s. ISBN 978-80-87259-03-0
- Výukové metody
- Frontální výuka – přednášky doplněné o projekci vizuálního, případně audiovizuálního materiálu.
- Metody hodnocení
- požadovaná 50% účast na přednáškách, zkouška formou testu (kombinace testových a otevřených otázek)
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HF1005z