HF:HF0145z Dirigování orchestru (Cvičný o - Informace o předmětu
HF0145z Dirigování orchestru (Cvičný orchestr) IV
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Tomáš Hanus (cvičící)
doc. MgA. Jakub Klecker (cvičící)
Robert Kružík (cvičící)
doc. Mgr. Emil Skoták (cvičící) - Garance
- prof. Rostislav Hališka
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspešné absolvovanie 3. ročníka
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, Opdir:M5)
- Dirigování sboru (program HF, Opdir:M5)
- Operní režie (program HF, Opdir:M5)
- Zpěv (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu cvičný orchestr je praktická výuka práce s hudebním souborem, ve finální fázi pak se symfonickým orchestrem. Tento předmět je nejdůležitější fází přípravy studenta oboru řízení orchestru. Při této činnosti využívá všech poznatků a návyků získaných v průběhu studia v dalších předmětech, ať už teoretických či při praktickém nácviku u klavíru, nebo také praktickým využíváním individuálních schopností (klavírní korepetice, asistence v profesionálním prostředí, vedením nejrůznějších souborů čí působením v nich). Didaktické hledisko je zde zastoupeno v historickém vývoji hudby, takže vhodně volený repertoár nejen upevňuje smysl pro styl jednotlivých období, ale stále složitější kompozice zvyšují nároky na všechny složky dirigentovy, v tomto případě studentovy erudice. V samotném předmětu „cvičný orchestr“ je výuka završena hudbou skladatelů 20.století, s interpretaci současné hudby se studenti začínají seznamovat v rámci veřejných koncertů školy, kde pravidelně interpretují premiéry skladeb studentů skladatelské katedry.
- Výstupy z učení
- Výstupem tohoto studia je zkouška, případně veřejné vystoupení, které student provádí s hudebním souborem – orchestrem, Průběh práce ve zkouškách a případné veřejné vystoupení ( obojí je nahráváno a následně hodnoceno) prokáží všechny studentovy schopnosti, nejen hudební a technické, ale také celkový osobní profil – psychologii, způsob komunikace s kolektivem hráčů, rychlost orientace, soustředění a pod. Pedagogické vedení studenta, zahrnující již výše zmíněné didaktické hledisko, formuje vývoj každého studenta individuální volbou repertoáru, takže v dalších částech uvedený „repertoár“ vytváří pouze hlavní osu, podle níž je veden výběr z celé šíře hudební literatury.
- Osnova
- Čtvrtý a tedy závěrečný ročník praktické výuky dirigování obsahuje repertoár, se kterým se začínající dirigent setká v nejrůznějších mezinárodních dirigentských kurzech (Master Class) a soutěžích. Vyspělá dirigentská technika a vysoká úroveň hudebních schopností, kterou vyžaduje především interpretace hudby 20. století, jsou při těchto příležitostech chápány jako samozřejmost. Je proto přirozené, že závěrečný díl orchestrální přípravy musí studenta na tyto možnosti co nejlépe připravit. Všechny výstupy, kterými jsou veřejné koncerty, navazují na práci ve cvičném orchestru a jejich hodnocení je hlavní součástí závěrečného hodnocení absolventa. R. Wagner: Siegfried Idyll
- A. Schonberg: Zjasněná noc
- B. Martinů: La Jola
- I. Stravinskij: Pulcinella
- D. Šostakovič: Syymfonie č.9
- Literatura
- BROŽ, Jaroslav – Metodika práce s orchestrem: kapitoly o dirigování, Městské kulturní středisko S.K. Neumanna, 1975
- WATKINS, John: The Art of the Conductor: The Definitive Guide to Music Conducting Skills, Terms, and Techniques, iUniverse, USA, ISBN: 978-0-595-43396-4
- STOTTER, Douglas, Methods and Materials for Conducting
- Výukové metody
- cvičení, dílna, praxe
- Metody hodnocení
- zápočet
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HF0145z