HF0124z Teorie interpretace II

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD. (přednášející)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 11:50–13:25 113
Předpoklady
Uspěšné absolvování prvního ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Teorie interpretace II je zaměřit se na charakteristické hudební formy a druhy v hudbě druhé poloviny 18. století, v období klasicismu. Zaměřit se na definici a hierarchizaci jednotlivých hudebních tvarů a formových struktur. Objasnit problematiku všeobecně platných stavebních a formových principů v hudbě, jako i definovat jednotlivé složky a elementy v hudební struktuře. Obzvláště důležitou snahou je přiblížit vybrané hudební tvary a druhy využívající sonátový princip.
Výstupy z učení
- identifikovat a shrnout důležité rysy v historické periodě klasicismu
- charakterizovat základní formotvorné principy a kompoziční normy hudební formy
- definovat písňový, variační a sonátový princip
- aplikovat určité všeobecné teoreticko – analytické modely a principy na konkrétních příkladech z praxe
- orientovat se v tonálně - funkční harmonii klasicismu
Osnova
  • 1. Hudební forma a její hierarchické zákonitosti
  • -Stavební principy a jejich formotvorná funkce
  • -Princip podobnosti a kontrastu; princip symetrie a asymetrie;
  • -Princip proporcionality; princip všeobecného a jedinečného;
  • -Princip fluktuace, psychologické a pohybové principy
  • 2. Základní parametry (elementy) v hudbě
  • -Melos, rytmus, metrum, faktura, dynamika, harmonie, artikulace, zvukovost, kolorit a jejich vliv na hudební formu (formotvorná funkce)
  • 3. Téma, tematismus, motiv a motivická práce
  • - Tematismus, hudební materiál hlavní a pomocný, tektonická struktura v hudbě
  • - Motiv, téma, tematická a motivická práce – princip navazování a rozvíjení
  • - Druhy motivicko-tematické práce
  • 4. Variace, Variační princip
  • - Variační princip; venkovní a vnitřní variace, ornamentální a charakteristické;
  • - Průběh a zakončení variační formy; zákonitosti variační formy
  • - Kontrapunktické variace – ciaccona, passacaglia, le ground
  • 5. Písňovost jako princip
  • - Vývoj písňového principu v dějinách evropské hudby – stručný náčrt
  • - Písňovost versus sonátovost jako základní vztah hudby 19. stol.
  • - Proporcionalita a hierarchie v písňovém principu, základní tonální vztahy a schémata
  • 6. Malé písňové formy
  • - Symetrie a proporcionalita v malých písňových formách
  • - Jednota a kontrast
  • - Rozdělení malých písňových forem, modifikované tvary a jejich historické souvislosti
  • 7. Velké písňové formy
  • -Tektonické vztahy ve velkých písňových formách
  • -Da capo formy (složené), plynulé písňové formy
  • -Využití v praxi a analýzy vybraných děl z 18. stol.
  • 8. Sonátový princip
  • - Zrod sonátového principu, historické podmínky
  • - Sonátová forma –expozice, rozvedení, repríza
  • - expoziční a evoluční hudba
  • 9. Statická a dynamická povaha hudební formy
  • Shrnutí tektonických vztahů v uměleckém díle
  • Hlavní fáze dynamického a statického průběhu formy
  • Volná výstavba hudební formy
  • Periodický a evoluční princip – definice a rozdílnost
Literatura
  • Janeček, Karel, Hudební formy, SNKLHU, Praha 1955
  • Hrušovský, Ivan. Úvod do štúdia teórie harmónie. Bratislava: SPN, 1972.
  • Kresánek, J., Tektonika, OPUS Bratislava, 1982
  • Burlas, L., Formy a druhy hudobného umenia, EDIS Žilina, 2006
  • Risinger, Karel, Hierarchie hudebních celku v novodobé europské hudbě. Panton, Praha 1969.
  • Hons, M., Hudba zvaná symfonie, Togga Praha, 2005
  • Nazaikinskij, Jevgenij V.. Logika hudobnej kompozície. Bratislava: Opus, 1988.
  • Janeček, K., Tektonika. Nauka o stavbe skladeb, Editio Supraphon, Praha-Bratislava 1968
Výukové metody
Formy výuky – 1 hod. přednáška, 1 hod. seminář Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
70% podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce. 1 písemná seminární práce, ústní (písemná) zápočtová zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HF0124z