HF:H75023z Metodika klavírní hry MC 1 - Informace o předmětu
H75023z Metodika klavírní hry MC 1
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 10/0/0. 7 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Alena Vlasáková
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kurz 1 Současné trendy klavírní pedagogiky a hry instruktivní literatury (program HF, METC)
- Kurz 2 Stylová klavírní interpretace a moderní teorie klavírní hry (program HF, METC)
- Kurz 3 Praktická aplikace moderních studijních materiálů a učebních pomůcek ve výuce klavírní hry (program HF, METC)
- Kurz 4 Didaktika profesionální přípravy klavíristů do umělecké a pedagogické praxe (program HF, METC)
- Kurz 5 Klub absolventů kurzů MC (program HF, METC)
- Cíle předmětu
- Znalost zásad moderní elementární klavírní výuky. Získání uceleného přehledu o současných metodických postupech, výukových materiálech a pomůckách. Praktické ověřování soudobých trendů výuky začátečníků různých věkových kategorií a posléze i dalších stupňů pokročilosti.
- Osnova
- Hlavní směry vývoje české i světové metodiky klavírní hry ve 20. a 21. století.
- Vytváření podmínek pro optimální práci žáka při přípravě do výuky na základním i středním stupni pokročilosti (rodinné prostředí, nástroj, kontakt s uměním, časový rozvrh cvičení atd.).
- Metodický postup v jednotlivých oblastech klavírní výuky - rozvoj hudebnosti a tvořivosti, hra na nástroj, práce s hudebním textem a hra z not.
- Moderní klavírní školy pro děti i dospělé, české a zahraniční.
- Specifičnost klavírního vyučování dětí předškolního věku.
- Základní druhy klavírní techniky. Význam technických cvičení a způsoby práce s nimi.
- Vliv volby typu elementární metodiky na vývoj žáka na vyšších stupních vyspělosti a možnosti nápravy důsledků nesprávného vyučovacího postupu a škodlivých návyků.
- Praktické využití učebních pomůcek ve všech oblastech elementární výuky: rozvoj hudebnosti, získávání dovedností hry na nástroj, práce s notovým textem, rozvíjení fantazie a tvořivosti.
- Součástí literatury je v tomto semestru studium klavírních škol pro začátečníky včetně jejich metodických poznámek a audiovizuálních doplňků.
- Notové materiály: české a zahraniční klavírní školy ve srovnání z hlediska jednotlivých elementů výuky začátečníka dle témat přednášek. Jejich audiovizuální součásti předkládané na přednáškách jsou spojené s hodnocením a srovnáváním v diskusích pedagoga se studenty.
- Literatura
- Vlasáková, A.: Klavírní pedagogika, první kroky na cestě ke klavírnímu umění. Nakladatelství AMU Praha 2003.
- Horňáková, L.: Cesta ke klavíru. Bzenec 2023.
- Horňáková, L.: Zvířátka na klavíru. Bzenec 2022.
- Horňáková, L.: Hurá na noty. Bzenec 2022.
- Šimková, L.: Učíme se hrát z not I. Praha 2007.
- Šimková, L.: Učíme se hrát z not II. Praha 2008.
- Šimková, L.: Učíme se hrát z not III. Praha 2008.
- Judovina-Galperina, T. B.: U klavíru bez slz. Brno, Lynx 2000.
- Slaná, Marcela: Kdo si hraje, ten je zdravý. Brno, Lynx 2006.
- Metody hodnocení
- Zápočet
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: každý měsíc dle předem zveřejněného rozpisu pro daný akademický rok.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H75023z