H75013z Reading texts on the theory of multimedia

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14:20–15:55 011
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné ukončení 4. ročníku studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubení orientace multimediální tvorby a elektroakustické hudby od 2. poloviny 20. století po současnost. Primárně je určen posluchačům oborů Multimediální kompozice a kompozice. Jádrem výuky je studium textů, pojednávajících o historii, teorii a technikách elektroakustické a multimediální kompozice, čímž se předpokládá získání historického, teoretického a estetického základu pro orientaci v této oblasti tvorby. Seminář je zároveň terénem, na kterém se bude postupně vytvářet a zpřesňovat česká terminologie a pojmosloví dané oblasti. Výuka probíhá formou studia odborných textů, tzn. tvorbou rešerší, a následné odborné diskuse k předkládané problematice. Výstupem je závěrečná písemná práce (rešerše odborného textu) a zkouška. Po absolvování celého kurzu má student nejen základní přehled z oblasti historie, teorie estetiky i filozofie novomediální kultury, ale i o konkrétních uměleckých výstupech z dané oblasti. Student je schopen danou problematiku zdatně verbálně reflektovat.
Learning outcomes (in Czech)
Posluchač je po absolvování výuky schopen samostatně vyhledávat odbornou literaturu na dané téma domácí i cizojazyčnou. Dokáže text analyzovat a v krátkých rešerších vystihnout jeho podstatu. Umí vytvořit delší práci, týkající se zvoleného problému, v níž reflektuje současný stav úrovně jeho poznání. Je schopen o tématu poučeně diskutovat.
Syllabus (in Czech)
  • Medium jako „poselství“, „horká“ a „chladná“ media, působení medií na společnost i jednotlivce, „staré“ a „nové“ media (podle: McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím).
  • Stará média – nová média: principy a jazyk nových medií – číselná reprezentace, modularita, automatizace, variabilita, překódovatelnost (podle: MANOVICH, Lev. The Language of New Media).
  • „Od Wagnera k virtuální realitě“ – stručné obecné dějiny multimediální kultury (podle: PACKER, Randall, JORDAN, Ken. Multimedia: From Wagner to Virtual Reality).
  • Studium dalších textů z odborné literatury podle seznamu. Konkrétní studijní okruhy určí na začátku semestru pedagog po diskusi se studenty na základě uvedené literatury.
Literature
  • SMIRNOV, Andrey. Sound in Z. Experiments in Sound and Electronic Music in Early 20th Century Russia. London: Koenig Books, 2013. ISBN 078-3-86560-706-5.
  • GERŽOVÁ, Jana. Slovník svetového a súčasného výtvarného umenia druhej polovice, 20. storočia. Bratislava: Profil, 1999. ISBN 80-968283-0-4.
  • VOJTĚCHOVSKÝ, Miloš. Co je ještě nového na nových mediích? [online]. Dostupné z: http://www.advojka.cz/archiv/2008/40/co-je-jeste-noveho-na-novych-mediich
  • KYONG, Wendi Hui, KEENAN, Thomas, eds. New Media – Old Media: A History and Theory Reader. New York: Routledge, 2006. ISBN-13 978-0415942249.
  • CAGE, John. Silence. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
  • DANIELS, Dieter, NAUMANN, Sandra, THOBEN, Jan. Audiovisuology 2: essays: histories and theorie of audiovisual media and art. Köln: König, 2010. ISBN 978-3-86560-687-7.
  • BOESZE, Cordula, DEPPE, Andreas, SCHIMANA, Elisabeth a kol. Zauberhafte Klangmaschinen. Von der Sprechmaschine bis zur Soundkarte. Mainz: Schott Music. ISBN 978-3-7957-0197-0.
  • HORÁKOVÁ, Jana. Softwarová studia. K proměnám studií nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6739-4.
  • McLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
  • COOK, Nicolas. Analysing musical multimédia. Oxford: Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-816737-7.
  • MATEJ, Daniel. Úvod do studia multimédií a multimediálního umění (dějiny, teorie, pojmosloví, bibliografie) [online]. Dostupné z: http://www.jamu.cz/img/esf/projekty-jamu/001_uvod-do-studia-medii-a-multimedialniho-umeni.pdf
  • MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2001. ISBN 978-0-262-63255-3.
  • PACKER, Randall, JORDAN, Ken. Multimedia: From Wagner to Virtual Reality. New York: W.W. Norton, 2002. ISBN 978-0-393-32375-7.
  • ALLOWAY, Lawrence. Topics in American Art since 1945. New York: W. W. Norton & Company Inc., 1975. ISBN 978-80-87259-07-8.
  • FLAŠAR, Martin, HORÁKOVá, Jana, MACEK, Petr, eds. Umění a nová média. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5639-8.
  • SEXTON, Jamie. Music, sound and multimedia: from the live to the virtual. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007. ISBN 978-0-7486-2534-5.
  • SALTER, Chris. Entangled. Technology and the Transformation of Performance. Cambridge/London: The MIT Press, 2010. ISBN 978-0-262-19588-1.
  • FALTIN, Peter. Funkcia zvuku v hudobnej štruktúre. Bratislava: Štátne hudobné vydavateľstvo, 1966.
  • CSERES, Jozef , MURIN, Michal. Od analógového k digitálnímu. Banská Bystrica: Akadémia umení, Fakulta výtvarných umení, 2010. ISBN 80-89078-78-3.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Hodnocení bude uděleno na základě úspěšného vypracování písemného testu a zadaných písemných prací.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H75013z