HF:H60354z Teorie kompozice I - Informace o předmětu
H60354z Teorie kompozice I
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování přijímacího řízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat rozhled po hlavních kompozičních stylech, osobnostech a dílech 20. století z hlediska kompoziční techniky.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• popsat hlavní styly a koncepce hudby od počátku 20. století do 50. let,
• vysvětlit kompoziční techniky skladatelů tohoto období,
• dokumentovat je pomocí partitur a nahrávek,
• analyzovat soudobou hudební kompozici,
• užít probrané techniky v kompoziční práci. - Osnova
- Fragmentace hudebního myšlení na počátku 20. století, různost tohoto jevu u Stravinského, Weberna a Janáčka.
- Stravinský - bitonalita, střídavé takty, ostinata a další prvky jeho techniky.
- Bartók - alfa akord, oktatonická škála, střety sekund, symetrie, zlatý řez ad.
- 2. vídeňská škola s důrazem na webernovský punktualismus, intervalovou redukci a symetričnost v práci s dvanáctitónovou řadou, Klangfarbenmelodie ad.
- Průkopníci nového zvuku - Varése, Cagovy bicí a preparovaný klavír, Cowelovy clustery, Partch ad.
- Messiaen, jeho mody, rytmy, instrumentace apod.
- Serialismus tří zakladatelů - Boulez, Stockhausen, Nono
Náhoda, indeterminismus a ticho - John Cage. - Výklad, poslech nahrávek, čtení partitur, analýza. Drobné seminární práce (domácí i na místě), přehrávané na klavíru, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.
- Literatura
- Hrčková, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007. info
- Messiaen, Olivier: The technique of my musical language, Leduc, Paris 1956. info
- Schaeffer, Pierre: Konktrétní hudba. Supraphon, Praha 1971. info
- GRIFFITHS, Paul. Modern music and after: directions since 1945. Oxford: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-816511-0.
- CAGE, John. Silence. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8
- THOMAS, Adrienne. Górecki. Wydanie I. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1998. Kompozytorzy Polscy XX wieku. ISBN 83-224-0498-0.
- Kohoutek, C. : Hudební styly z hlediska skladatele, PANTON, Praha 1976. info
- Gwizdalanka, Danuta; Meyer, Krzysztof: Lutoslawski. Droga do mistrzostwa Polskie Wydawnictwo muzyczne, Warszawa 2004. info
- HIS Voice, ročník 2006-9 (zejm. články na témata: Spektrální hudba, Cage, Berio, Lachenmann, Górecki, Sciarrino, Aperghis, Heiner Goebbels) The Grove New Dictionary of Music and Musicians, second editions. Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
- Náhradní obsah: GRIFFITHS, Paul. Modern music and after: directions since 1945. Oxford: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-816511-0.
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za písemný test nebo prezentaci na zadané téma.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60354z