H60304z Opera Analysis and Dramaturgy III

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně složená zkouška z předmětu Dramaturgie oper II.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery v 19. stol., které hrálo ve vztahu k dnešnímu majoritnímu opernímu repertoáru zásadní úlohu. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly a jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.

Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje opery v různých zemích a kulturních podmínkách v 19. stol.
- přiblíží důležité osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat romantickou operu různých typů a žánrů v různých zemích, vyjmenovat hlavní tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- objasní strukturu kompozice hudebního dramatu 19. stol. a vyjmenuje a popíše jeho jednotlivé formy, formální prvky a výrazové prostředky na různých spříkladech - popíše dobovou inscenační praxi a dokáže navrhnout osobité koncepční řešení vybraného titulu ve vztahu k současnému divadlu
- poutavě a výstižně vyjádří (ústně) detailní obsah a tematické souvislosti vybraného díla, charakteristiky postav a děj
- napíše a odprezentuje zevrubnou analýzu zadaného díla včetně srovnání několika jeho koncepčně odlišných inscenací (minimálně tří) v požadovaném rozsahu 18 000 znaků (10 stran) včetně všech formálních a obsahových náležitostí akademické práce.
a/nebo
napíše vlastní originální libreto kratší (30-60 min.) jednoaktové opery (výběr dle individuálních dispozic studenta)
Syllabus (in Czech)
  • Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
    (struktura hudebního dramatu v různých obdobích hlavní znaky, typy a žánry opery, inscenační praxe a přístupy, znalost důležitých autorů a jejich děl, rozbor konkrétních příkladů)

    Opera jako fenomén 19. stol.: od belcanta po Wagnerovu snahu o tzv. gesamtkunstwerk
  • Italská tradice - belcantová opera Rossiniho, Belliniho a Donizettiho; hudební drama G. Verdiho.
  • Typy francouzské opery: opéra comique, grand opéra, opéra lyrique.
  • Německá scéna před Wagnerovou reformou; R. Wagner a jeho vliv na evropskou operní tvorbu.
  • Ruská opera: importovaná opera, první národní pokusy; mocná hrstka a její význam; Čajkovskij a jeho operní tvorba.
  • Česká opera jako hledání národního sebevědomí: počátky české opery; obrozenecké spolky a divadlo; osobnost F. Škroupa; hudební drama B. Smetany; situace v sousedních slovanských zemích.
  • Pěvecké hlasové obory a problematika obsazování operních rolí.

    Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby):
  • Hugo: Král se baví, Lukrecia Borgia
  • Dumas: Dáma s kaméliemi
  • Merimée: Carmen
  • Puškin: Evžen Oněgin, Cikáni, Piková dáma, Ruslan a Ludmila, Boris Godunov
  • Tyl, Vrchlický, Jirásek, Stroupežnický, bratří Mrštíkové: (alespoň jeden titul od každého)

    Klavírní výtahy s nahrávkami či videozáznamy:
  • Bellini: libovolná opera
  • Rossini: libovolná opera
  • Donizetti: libovolná opera
  • Verdi: Othello, Falstaff, Maškarní ples, Aida (vybrat dvě)
  • Mussorgskij: Boris Godunov
  • Čajkovskij: Evžen Oněgin, Jolanta, Piková dáma, Panna Orleánská (jeden titul)
  • Korsakov: (libovolný titul)
  • Smetana: Dalibor, Braniboři v Čechách, Libuše
  • Bizet: Carmen
  • Gounod: Faust
  • Wagner: Tristan a Isolda, Parsifal
Literature
    required literature
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    recommended literature
  • ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • KUČERA, Jan, Pavel. Richard Wagner. Drama zrozené hudbou. Praha: Paseka, 1995. info
  • Werfel, F. : Verdi. Odeon, Praha 1967. info
  • MICARD, Karine. Já, Giuseppina Verdi. Praha: Motto, Albatros media, 2016, 264 s. ISBN 978-80-267-0800-1, 978-80-267-0801-8
  • HUTCHEON, Linda a Michael HUTCHEON. Opera: the art of dying. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004, 239 s. Convergences (Cambridge, Mass.). ISBN 06-740-1326-3.
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • MAEHDER, Jürgen - STENZEL, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • OČADLÍK, Mirko, ed. Eliška Krásnohorská - Bedřich Smetana: Vzájemná korespondence. 2. vyd. Praha: Topičova edice, [1940], 197 s. Topičovy Bílé knihy.
  • BECKER, Heinz. Giacomo Meyerbeer in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Rowohlt, Reinbek 1980, ISBN 3-499-50288-7 . info
    not specified
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Zápočet bude udělen za splnění zadaných úkolů a prokázané osvojení probíraného učiva a prostudování předepsané literatury. Podmíněná účast pro udělení zápočtu je 75%. Při vyšší absenci může být požadována písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H60304z