HF0333z Hra na nástroj II

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Pavel Kohout, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Kolař (přednášející)
prof. MgA. Zdeněk Nováček (přednášející)
Garance
prof. MgA. Zdeněk Nováček
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Zápis do druhého ročníku bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Další rozvíjení nástrojových technik, upevnění rytmické preciznosti, správné chápání a použití adekvátního frázování a artikulace, studium dobového rejstříkování ve vztahu k nástrojům významných evropských varhanních kultur. Uvědomělost optimálních způsobů přípravy u nástroje v souvislosti s racionálním využitím času.
Osnova
  • - Francouzské baroko a jeho specifická interpretace - podle dosavadních repertoárových zkušeností výběr některé z kompozic tohoto období (např. J. Titelouze, F. Couperin, N. de Grigny, J. H. d´Angelbert, J. Boyvin, L. Marchand, P. du Mage, J. F. Dandrieu, L. N. Clérambault, L. C. d´Aquin apod.).
  • - Oblast tvorby tzv. starých českých mistrů (např. B. M. Černohorský, J. Zach, J. F. N. Seger, J. I. Linek, F. X. Brixi, J. Kř. Vaňhal, J. Kř. Kuchař, K. B. Kopřiva apod.) a s tím související tvorba jihoněmeckých (např. Ch. Erbach, J. E. Kindermann, J. J. Froberger, J. K. Kerll, G. Muffat, J. Pachelbel apod.) a italských autorů z období baroka (kromě G. Frescobaldiho např. A. Rossi, T. Merula, B. Storace, B. Pasquini, D. Zipoli, A. Caldara, D. Scarlatti apod.).
  • - Romantismus - výběr skladby se řídí dosavadními znalostmi včetně zvolené kompozice v prvním ročníku a je možné ho rozšířit i na francouzský symfonismus (např. A. Guilmant, L. Boëllmann, Ch. M. Widor, L. Vierne, Ch. Tournemire).
  • - Skladba 20. století - výběr se řídí dosavadními znalostmi české tvorby (kromě P. Ebena např. M. Kabeláč, K. Slavický, M. Sokola, O. Mácha apod.).
  • - 20. století - jestliže byla vybrána skladba soudobého českého autora, je součástí výuky i příp. možnost konzultace s tímto skladatelem za účelem poznání tzv. autorské interpretace.
Literatura
  • Alain, Marie-Claire: O interpretaci francouzské hudby 16.-18. století. ARTTHON, Opava 2000. info
  • Alain, Marie-Claire: Poznámky k #francouzskému způsobu". MKS, Ostrava 1988. info
  • Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Breitkopf 1969. info
  • Busch, H.: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik M. Reger. Merseburger 1988. info
  • Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
  • Dolmetsch, A. - Interpretace hudby 17. a 18. století ( SNKLHU - Praha 1958 ). info
  • Donington, R. : The Interpretation of Early Music. London 1989. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí, Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia, Opus, Bratislava 1983. info
  • Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel, Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter, Kassel 1990. info
  • Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
  • Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
  • Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě. SPN, Praha 1985. info
  • Saint-Arroman, Jean: L´interprétation de la musique française 1661-1789. Champion, Paris 1988. info
  • Šlechta, M.: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. Praha 1985. info
Výukové metody
Individuální výuka, 2 hodiny / týden
Metody hodnocení
Komisionální klasifikovaný zápočet.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2024.