HF0326z Hra na nástroj I

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
0/2/30. 16 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Pavel Kohout, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Kolař (přednášející)
prof. MgA. Zdeněk Nováček (přednášející)
Garance
prof. MgA. Zdeněk Nováček
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné složení přijímací zkoušky do magisterského stupně studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student si z bakalářského studijního programu přináší komplexní chápání studovaných skladeb a orientaci v interpretaci skladeb všech slohových období. Je schopen vytvářet si vlastní interpretační názor a na základě dosavadních zkušeností si uvědomuje svoje repertoárové preference. Získává další zkušenosti s veřejným vystupováním, zvládá nejrozsáhlejší nástrojové formy a posiluje samostatnost interpretačního úsudku. Svoje umělecké názory a postoje dokáže obhájit v odborné diskusi.
Osnova
  • Další rozšiřování repertoáru, např.:
  • - Seznámení s tvorbou anglických skladatelů, zejména z období renesance a baroka (např. J. Bull, W. Byrd, O. Gibbons, T. Tomkins, J. Blow, H. Purcell, M. Greene apod.).
  • - J. P. Sweelinck a jeho následovníci (např. Ch. Luython, P. Cornet, A. van Noordt).
  • - Podíl autorů z období klasicismu na vývoji evropské varhanní hudby (např. G. Martini, L. Krebs, J. G. Albrechtsberger, J. Haydn, W. A. Mozart, J. J. Bouvarlet-Charpentier, C. Balbastre, M. Corrette, A. Soler).
  • - Pokračování ve studiu některé z kompozic J. S. Bacha - volný výběr podle dosavadního repertoáru
  • - Skladba z období romantismu - zvolená skladba musí doplnit celkové spektrum znalostí studenta (např. M. E. Bossi, Ch. Stanford, R. W. Willimas, E. Elgar, J. Jongen, E. Tinel, J. Rheinberger apod.).
  • - Španělská varhanní tvorba a její interpretační specifika (např. A. de Cabezón, A. de Heredia, F. Correa de Araujo, J. J. Cabanilles, P. Bruna) - souvislost s vývojem francouzské varhanní hudby.
  • - Seznámení s dalšími evropskými oblastmi - Slovensko (např. M. Moyzes, Š. Németh-Šamorínsky, A. Očenáš, J. Zimmer, J. Grešák apod.), Polsko (např. Jan z Lublina, M. Surzynski, F. Nowowiejski, K. Jurdzinski, T. Machl apod.), Švýcarsko (zejména F. Martin), skandinávské země (např. O. Merikanto, O. Olsson, E. Hovland, K. Nystedt, G. Matthison-Hansen apod.) a jiné - např. A. Pärt.
  • - Orientační seznámení s vývojem v zámoří.
  • - 20. století - dokončení seznámení s nejdůležitějšími autory, tj. zejména francouzskými (J. Alain, M. Dupré, M. Duruflé, L. Langlais, G. Litaize apod.) a českými (L. Janáček, B. Martinů, J. Klička, V. Novák, B. A. Wiedermann, F. Michálek apod.).
Literatura
  • Bach, Carl Philipp Emanuel: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (1753) (český překlad: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Díl 1. a 2. Brno, 2002). info
  • Busch, H.: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
  • Černušák, G. : Dějiny evropské hudby. Praha, Panton 1964. info
  • Dolmetsch, A. - Interpretace hudby 17. a 18. století ( SNKLHU - Praha 1958 ). info
  • Doningron, R. : The interpretation of early music. New York 1992. info
  • Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
  • Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
  • Jakob, Friedrich: Die Orgel. Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart, nedat. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí, Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia, Opus, Bratislava 1983. info
  • Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel, Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter, Kassel 1990. info
  • Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
  • Matthaei, Karl: Vom Orgelspiel. Leipzig 1949. info
  • Riemann, Hugo: Katechismus der Orgel. Leipzig 1888. info
  • Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
  • Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě. SPN, Praha 1985. info
  • Šlechta, M.: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. Praha 1985. info
Výukové metody
Individuální výuka - 2 hodiny/týden.
Metody hodnocení
Komisionální klasifikovaný zápočet.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.