HF0305z Interpretační seminář II

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Pavel Kohout, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Zdeněk Nováček
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Zápočet za letní semestr
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vedení studentů k poznání vlastních kladů či slabých stran vlastní interpretace a posiluje rozlišovací schopnosti skupiny. Přes řízenou diskusi se studenti dopracují k názoru, který se opírá o věcné poslechové vnímání a o teoretické znalosti. Výuka vede studenty ke vnímání prostoru subjektivity v rámci uměleckého procesu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- kriticky vnímat vlastní interpretační výkon a přijímat věcné argumenty kolegů
- věcně hodnotit interpretační výkony ostatních s využitím nabytých znalostí a zkušeností ze studia hry na nástroj a ostatních teoretických předmětů
- vysvětlit svou koncepci interpretačního pojetí díla a vhodné argumentace pro zvolený způsob tohoto pojetí
Osnova
  • Častější vystoupení jednotlivých studentů
  • Aktivní účast v diskusi, ve které vyjadřují studenti i pedagogové svá stanoviska k předvedeným výkonům a souvisejícím problémům
  • Poslech nahrávek a diskuse nad charakteristikami interpretačních výkonů
Literatura
  • Alain, Marie-Claire: O interpretaci francouzské hudby 16.-18. století. ARTTHON, Opava 2000. info
  • Alain, Marie-Claire: Poznámky k #francouzskému způsobu". MKS, Ostrava 1988. info
  • Apel, Willi: Geschichte der Orgel und Klaviermusik bis 1700. Bärenreiter, Kassel 1967. info
  • Busch, H.: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
  • Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
  • Černušák, G. : Dějiny evropské hudby. Praha, Panton 1964. info
  • Dolmetsch, A. : Interpretace hudby 17. a 18. stol. SNKLHU, Praha 1958. info
  • Doningron, R. : The interpretation of early music. New York 1992. info
  • Douglass, Fenner: The Language of the Classical French Organ. New Haven and London,Yale University Press 1995. info
  • Ferguson, Howard: Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th century, Oxford University Press, London 1979. info
  • Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí, Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter, Kassel 1990. info
  • Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
Výukové metody
Cvičení ve formě pravidelných veřejných vystoupení před kolektivem nebo formou poslechového semináře s odbornou řízenou diskusí.
Metody hodnocení
Zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.