HF0203z Hlavní předmět programu I - cembalo a historické klávesové nástroje

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
0/2/28. 15 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. BcA. et BcA. Martin Hroch, Ph.D., MBA, LL.M. (cvičící)
MgA. et MgA. Elena Pokorná, Ph.D. (cvičící)
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně vykonaná přijímací zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cembalo a historické klávesové nástroje: Student má prohloubit vlastní vzhled do otázky stylové interpretace hudby starších období. Studium má podporovat jeho experimentování na základě znalostí historických pramenů, které mu poskytují rámec pro jeho umělecké rozhodování a sdělení. Vývoj studenta by měl být veden tak, aby student mohl přispívat vlastním bádáním a vlastní reflexí ke stále aktuální poptávce po detailní znalosti historických nástrojů a způsobu hry na ně. Studenti mají dosahovat vyšší úrovně uvědomění si historického kontextu a významu obsahu traktátů a jiných historických zdrojů dle vlastního výběru. Student by měl získat vědomí o tom, že v rámci historické hudby existují velké stylové rozdíly, které vyžadují různé interpretační řešení a přístupy. Měl by být schopen rozpoznat, že stejně jako dnes existovaly i historicky různé školy a trendy s různými přístupy. Úmyslem technického a estetického vedení pedagoga by měla být taková podpora vývoje studenta, aby mohl samostatně dospět k přesvědčujícímu výkonu, který se zakládá na znalostech a porozumění stejně jako na vkusu a interpretační intuici.
Výstupy z učení
Na konci studia je student schopen: - prezentovat sám sebe jako interpreta s jasným individuálním přístupem a s velmi vysokou technickou způsobilostí - sestavit a zrealizovat koncertní program, který prokazuje jeho znalosti v rozmanitých bohatstvích ve zdrojích v oblasti volby repertoáru a uměleckého rozhodování - prokazuje výběrem programu a výkonem vědomý vztahu s relevantními prameny, které definují jeho umělecký profil v kontextu současných konvencí v oblasti staré hudby - porozumět pozici hudebníka mezi partiturou a (specializovaným nebo ne-specializovaným) publikem - realisticky odhadnout vlastní možnosti v profesi a pochopit cennost vlastní iniciativy.
Osnova
  • Intonace/ladění ve vztahu ke zvolenému repertoáru a k historickým pramenům
  • Rozlišování hráčských technik dle národních stylů
  • Artikulace ve vztahu ke stylu zvolené skladby a k rétorickému charakteru kompozice
  • Zacházení s časem, agogickou v kontextu skladby
  • Akcentování a jeho vliv na charakter kompozice
  • Kontext vzniku skladby Prstoklad a technické parametry hry
  • Koncentrace na jeden zvolený styl, například rané baroko v Itálii, či pozdní baroko ve Francii s vypracováním typických stylových a interpretačních rysů
Výukové metody
individuální výuka - cvičení s podílem přednášky práce s hudebním materiálem, ale také s teoretickými spisy monologická, dialogická, heuristická, projektová a samostatná práce studenta
Metody hodnocení
komisionální zkouška s hodnocením s ústní analýzou činnosti studenta a doporučením
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2024.