HF:H70130z Teorie Jazzové improvizace III - Informace o předmětu
H70130z Teorie Jazzové improvizace III
Hudební fakultazima 2023
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jiří Levíček (přednášející)
Cyrille Alexandre Oswald (přednášející) - Garance
- MgA. Jiří Levíček
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 9:20–10:55 322
- Předpoklady
- EVER( H70130l Teorie Jazzové improvizace III )
Úspěšné absolvování předmětu Teorie jazzové improvizace II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Teorie jazzové improvizace III plynule navazuje na předchozí dva ročníky a dotýká se konceptů improvizace dalších významných osobností druhé poloviny 20. století až do současnosti.
Cílem předmětu je praktická zkušenost s těmito improvizačními koncepty a nabytí schopnosti uplatnit tyto koncepty ve vlastním přístupu k improvizaci.
Hlavními tématy jsou práce s komplexními metry (5/4, 7/4, 11/8), polyrytmus, práce s triolovou subdivizí, posouvání fráze z těžké doby na jiné místo.
Studenti se důkladně seznámi s hudbou Ornetta Colemana formou analýzy jeho kompozic a transkripcí jeho sól. Důraz je kladen na schopnost kompozice vlastních melodií v duchu Colemana.
Dalším studijním okruhem je komplexní využití pentatonických stupnic odvozených z akordů mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea).
V neposlední řadě se v rámci toho předmětu studenti seznámí s polytonálními systémy skrze studium textury moderních jazzových skladeb. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- obratně se pohybovat v komplexních lichých metrech (5/4, 7/4, 11/8)
- efektivně a muzikálně pracovat s triolovou subdivizí (začínat fráze na jiných místech doby)
- pohybovat se volně v čase bez ohledu na tempo a metrum skladby
- kreativně pracovat s melodii na pomezí tonální a free improvizace (Ornette Coleman, Paul Bley, Miles Davis)
- pracovat s mimotonálními systémy (dvanáctitónový systém)
- komplexně využívat pentatonické stupnice odvozené z harmonie mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea)
- kreativně využít dvanáctitónový systém - Osnova
- Tematické okruhy:
Triolové subdivize (12/8 metrum, clave displacing) - Práce s komplexním lichým metrem (5/4, 7/4, 11/8)
- Posouvání swingovaných frází v čase
- Free improvizace (Ornette Coleman) - kompozice témat a práce s tematickým materiálem
- Práce s melodií; multitonální přístup
- Polytempa
- Tematické okruhy:
- Literatura
- doporučená literatura
- HOENIG, Ari a Johannes WEIDENMUELLER. Metric Modulations: Contracting and Expanding Time Within Form (Volume 2). Pacific, MO, Mel Bay Publications, 2015.
- HOENIG, Ari a Johannes WEIDEMUELLER. Intro to Polyrhythms. Mel Bay Publications, 2009.
- Výukové metody
- Forma výuky: dílna
Metoda výuky: Přednáška, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů - Metody hodnocení
- Zápočet na základě soustavného sledování výkonů studentů a závěrečného projektu:
- zkomponované dvě písně postavené na melodii (viz. Ornette Coleman)
- rytmické cvičení
- transkripce sóla - Informace učitele
- http://jirilevicek.com
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2023/H70130z