HF:H60231TRz Metodika II - Informace o předmětu
H60231TRz Metodika II
Hudební fakultazima 2023
- Rozsah
- 0/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Robert Kozánek (přednášející)
doc. Mgr. Petr Janda (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60228TR - Metodika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na trombon (program HF, B-HUDUM)
- Hra na trombon (program HF, Hdech:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat znalost metodických postupů výuky hry na trombon a jejich uplatnění pro praktickou koncertní činnost a výuku na základních uměleckých školách, konzervatořích a vysokých školách. Osvojení komunikačních a motivačních metod pro práci se žáky.
- Výstupy z učení
- Schopnost naučit žáka hře na nástroj od základů po rozvinutou techniku. Přehled o trombonové literatuře z metodického hlediska, její rozdělení pro žáky na ZUŠ, konzervatořích a vysokých hudebních školách.
- Osnova
- Pracovní postupy při rozvoji hráčských dovedností a návyků, volba efektivního pracovního postupu, příprava interpretačních záměrů již v období elementárního nácviku, volba správné techniky dýchání vzhledem k požadavkům na výsledné znění a na styl.
- Rozpoznání a analýza vlastních technických nedostatků a způsoby jejich odstraňování, kompenzace nedostatečných dispozic a využití vrozených předpokladů.
- Zásady tvorby interpretačního záměru s přihlédnutím ke stylovým obdobím i k dnešnímu pohledu na interpretaci.
- Historické vlivy na rozvoj hry na dechové nástroje a na obecnou metodiku - zdokonalování nástrojů, kulturně společenské požadavky na interpretaci v různých slohových obdobích, ladění, koncertní prostory, způsoby hudebního školení hráčů v jednotlivých dobách, později vznik konzervatoří, atd.
- Metodika a osobnost pedagoga, významní trombonoví pedagogové, přehled nejpoužívanějších metodik a metodických postupů.
- Literatura
- doporučená literatura
- Ušák, J.: Metodika. Rukopis, Praha 1948. info
- Klučar, J.: Metodika. Rukopis, Praha 1972. info
- Wick, D.: Trombone Technique. Oxford University press. 1971. info
- Lafosse, A.: Traite de pedagogue du trombone á coulisse. Leduc 1966. info
- Sumerkin, V.: Metodika hry na trombon. Muzika, Moskva 1987. info
- Výukové metody
- Hromadná výuka
- Metody hodnocení
- zápočet
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2023/H60231TRz