HF:H60023HSz Dějiny a literatura nástroje I - Informace o předmětu
H60023HSz Dějiny a literatura nástroje II
Hudební fakultazima 2023
- Rozsah
- 1/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jiří Pospíchal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. František Novotný
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 8:00–11:00 202
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H40086HSl - Dějiny a literatura nástroje I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na housle (program HF, Hstru:N)
- Hra na housle (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu: Přehled hlavních mezníků vývoje houslové hry především z hlediska chronologického - na znalosti všeobecně historické navazují poznatky odborného rázu, tzn. otázky uměleckého stylu, způsobu interpretace, způsobu hudebního školení, jakož i prezentace osobností významných interpretů i pedagogů a zhodnocení jejich přínosu houslové hře. Studenti budou seznámení s vývojem v zemích, které se nejvíce podílely na rozvoji houslové hry v období baroka a klasicismu. Na příkladu N. Paganiniho a L. Spohra budou osvětleny střety a vyústění rozdílného chápání dalšího objevování technických možností nástroje, které pak dokázali dokonale využít Paganiniho pokračovatelé. Cílem je také zhodnocení možností hudebního školení v dřívějších dobách a objasnit důvody vzniku konzervatoří. Bude rozvíjeno povědomí studentů o houslové literatuře probíraných období a houslových škol prostřednictvím nahrávek stěžejních děl houslového repertoáru.
- Výstupy z učení
- Student má znalosti o historickém vývoji strunných nástrojů a vývoji houslí. Má přehled o významných houslařských školách u nás i v zahraničí a o koncertní literatuře sólové i komorní. Orientuje se v literatuře metodické. Dokáže aplikovat své znalosti při vystoupeních na koncertních pódiích i při pedagogické činnosti.
- Osnova
- Houslová technika a interpretace v době před i po Paganinim, rozdíly ve vývojových směrech jednotlivých houslových škol.
- Zhodnocení přínosu pražské houslové školy a jejích čelných reprezentantů na poli interpretačním i pedagogickém.
- Houslová literatura koncertantní i sonátová období romantismu až do dnešní doby.
- Osobnost a novátorství N. Paganiniho
- Pokračovatelé N. Paganiniho
- Houslová hra v Rusku, Francii a Belgii v 19. století
- Pražská houslová škola (pedagogové a významní žáci)
- Pokračovatelé pražské houslové školy ve 20. století
- Významní houslisté 19. století
- Významní houslisté 20. století
- Houslová literatura 19. a 20. století
- Literatura
- doporučená literatura
- Čeleda, J.: Niccolo Paganini. Mojmír Urbánek, Praha 1914
- Mařák, J.: Housle. Hudební matice Umělecké besedy, Praha 1944
- Němeček, J.: Nástin české hudby 18. století. SNKLHU, Praha 1955
- Budiš, R.: Slavní čeští houslisté. SHV, Praha 1966
- Černušák, G.: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1972
- Budiš, R.: Housle v proměnách staletí. Supraphon, Praha 1975
- Modr, A.: Hudební nástroje. Supraphon, Praha 1977
- Micka, J.: Knížka o houslích. Panton, Praha 1977
- Žídek, F.: Čeští houslisté tří století. Panton, Praha 1979
- Vysloužil, J.: Hudobníci 20. Storočia. Opus, Bratislava 1981
- Pilař, V.: Umění houslařů. Panton, Praha 1988
- Výukové metody
- Přednáška, řízená diskuse
- Metody hodnocení
- Zápočet, SZZ
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2023/H60023HSz