HF0333z Hra na nástroj II

Faculty of Music
Winter 2022
Extent and Intensity
0/2/18. 10 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. MgA. Kamila Klugarová (lecturer)
MgA. Pavel Kohout, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Kolař (lecturer)
prof. MgA. Zdeněk Nováček (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Zdeněk Nováček
Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Zápis do druhého ročníku bakalářského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Další rozvíjení nástrojových technik, upevnění rytmické preciznosti, správné chápání a použití adekvátního frázování a artikulace, studium dobového rejstříkování ve vztahu k nástrojům významných evropských varhanních kultur. Uvědomělost optimálních způsobů přípravy u nástroje v souvislosti s racionálním využitím času.
Syllabus (in Czech)
  • - Francouzské baroko a jeho specifická interpretace - podle dosavadních repertoárových zkušeností výběr některé z kompozic tohoto období (např. J. Titelouze, F. Couperin, N. de Grigny, J. H. d´Angelbert, J. Boyvin, L. Marchand, P. du Mage, J. F. Dandrieu, L. N. Clérambault, L. C. d´Aquin apod.).
  • - Oblast tvorby tzv. starých českých mistrů (např. B. M. Černohorský, J. Zach, J. F. N. Seger, J. I. Linek, F. X. Brixi, J. Kř. Vaňhal, J. Kř. Kuchař, K. B. Kopřiva apod.) a s tím související tvorba jihoněmeckých (např. Ch. Erbach, J. E. Kindermann, J. J. Froberger, J. K. Kerll, G. Muffat, J. Pachelbel apod.) a italských autorů z období baroka (kromě G. Frescobaldiho např. A. Rossi, T. Merula, B. Storace, B. Pasquini, D. Zipoli, A. Caldara, D. Scarlatti apod.).
  • - Romantismus - výběr skladby se řídí dosavadními znalostmi včetně zvolené kompozice v prvním ročníku a je možné ho rozšířit i na francouzský symfonismus (např. A. Guilmant, L. Boëllmann, Ch. M. Widor, L. Vierne, Ch. Tournemire).
  • - Skladba 20. století - výběr se řídí dosavadními znalostmi české tvorby (kromě P. Ebena např. M. Kabeláč, K. Slavický, M. Sokola, O. Mácha apod.).
  • - 20. století - jestliže byla vybrána skladba soudobého českého autora, je součástí výuky i příp. možnost konzultace s tímto skladatelem za účelem poznání tzv. autorské interpretace.
Literature
  • Alain, Marie-Claire: O interpretaci francouzské hudby 16.-18. století. ARTTHON, Opava 2000. info
  • Alain, Marie-Claire: Poznámky k #francouzskému způsobu". MKS, Ostrava 1988. info
  • Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Breitkopf 1969. info
  • Busch, H.: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik M. Reger. Merseburger 1988. info
  • Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
  • Dolmetsch, A. - Interpretace hudby 17. a 18. století ( SNKLHU - Praha 1958 ). info
  • Donington, R. : The Interpretation of Early Music. London 1989. info
  • J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
  • Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí, Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia, Opus, Bratislava 1983. info
  • Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel, Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter, Kassel 1990. info
  • Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
  • Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
  • Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě. SPN, Praha 1985. info
  • Saint-Arroman, Jean: L´interprétation de la musique française 1661-1789. Champion, Paris 1988. info
  • Šlechta, M.: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. Praha 1985. info
Teaching methods (in Czech)
Individuální výuka, 2 hodiny / týden
Assessment methods (in Czech)
Komisionální klasifikovaný zápočet.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2022/HF0333z