HF0148z Dějiny vokálního umění

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
splnění všech studijních požadavků předchozích ročníků studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení s vývojem evropské vokální hudby od středověku po 18. století. Hudební dění je zařazeno do kontextu evropské kultury a paralelně se rozvíjejících uměleckých slohů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat styly, formy a kompoziční techniky evropské hudby od středověku do 18. století
- popsat vokální (vokálně-instrumentální) tvorbu významných skladatelů a zařadit ji do příslušného slohového kontextu
- orientovat se v různých formách hudebního zápisu (např. generální bas)
- pochopit úzkou symbiózi huby a textu (hudební symbolika, rétorické figury, afektová teorie, citový styl aj.)
- rozpoznat určitý kompoziční styl poslechem ukázky z reprezentativního díla.
Osnova
  • Přednáška je zaměřena na vývoj evropské vokální hudby od středověku po 18. století. Soustředí se především na hlavní hudební formy, techniky a jejich významné představitele v období jednotlivých uměleckých slohů: románský sloh, gotika, renesance, baroko, rokoko (galantní styl), klasicismus. Výklad je doprovázen hudebními a obrazovými ukázkami (audio, video). Základní témata: Gregoriánský chorál: jeho podstata a význam v evropské hudební kultuře.
  • Hudba v období gotiky: monodiální sloh světský (jednohlasý zpěv s nástrojovým doprovodem).
  • Vznik a vývoj evropského vícehlasu, nejstarší kompoziční techniky: Notredamská škola, Ars antiqua, Ars nova, hudba italského trecenta.
  • Vrcholné období vokální polyfonie: nizozemská škola, hlavní formy a kompoziční techniky (vícehlasá mše, motet, madrigal, chanson).
  • Počátky a rozvoj opery v období baroka: protiklad italské a francouzské opery, specifika opery v Anglii.
  • Propojenost duchovní a světské vokální hudby v období baroka: oratorium, pašije, kantáta, mše.
  • Dramatické formy hudebního klasicismu: opera seria a buffa, opéra comique, singspiel, ballad opera.
  • Duchovní hudba v období klasicismu, vliv osvícenské filosofie na její podstatu.
Literatura
    doporučená literatura
  • Lexikony:
  • Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Kassel – Basel 1999
  • Brockhaus-Riemann Musiklexikon. Wiesbaden – Mainz 1978-1979
  • The New Grove Dictionnary of Musik and Musicians. London 2001.
  • ULRICH, Michels. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3.
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška – SCHNIERER, Miloš – ZOUHAROVÁ, Věra. Dějiny hudby. 3České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1995. ISBN 80-7040-131-1.
  • HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby. I., Evropský středověk. Praha: Ikar, 2005. ISBN 80-249-0524-8.
  • HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby. II., Renesance. Praha: Ikar, 2005. ISBN 80-249-0615-5.
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery: tvůrci předloh, libretisté, skladatelé a jejich díla. Praha: Paseka, 2001. ISBN 80-7185-348-8.
  • SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
  • NAVRÁTIL, Miloš. Dějiny hudby: přehled evropských dějin hudby. Ostrava: Montanex, 2013. ISBN 978-80-7225-393-7.
  • ŠIŠKOVÁ, Ingeborg Dějiny hudby. IV., Klasicismus. Praha: Ikar, 2012. ISBN 978-80-249-1977-5.
  • KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby. III., Baroko. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1266-0.
  • KOUBA, Jan. ABC hudebních slohů: od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha: Supraphon, 1988.
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Claudio Monteverdi: génius opery. Praha: Supraphon, 1985.
  • VENHODA, Miroslav. Úvod do studia gregoriánského chorálu. Praha: Vyšehrad, 1946.
  • HOGWOOD, Christopher. Georg Friedrich Händel. Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-474-7.
  • WOLFF, Christoph. Johann Sebastian Bach. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-171-5.
  • ZAVARSKÝ, Ernest. Johann Sebastian Bach. Praha: Supraphon, 1985.
  • NAVRÁTIL, Miloš. Charakteristika hudebního baroka a portréty slavných mistrů: A. Vivaldi, G. F. Händel, J. S. Bach. Ostrava: Montanex, 1996. ISBN 80-85780-56-9.
  • PEČMAN, Rudolf. Georg Friedrich Händel. Praha: Supraphon, 1985.
  • PEČMAN, Rudolf. Sloh a hudba 1600–1900: problémy, otázky, odpovědi. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1424-5.
  • BUKOFZER, Manfred Fritz. Hudba v období baroka: od Monteverdiho po Bacha. Bratislava: Opus, 1986.
  • PILKOVÁ, Zdeňka. Dramatická tvorba Jiřího Bendy. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.
  • SMOLKA, Jaroslav. Jan Dismas Zelenka: příběh života a tvorby českého skladatele vrcholného baroka. Praha: Nakladatelství AMU, 2006. ISBN 80-7331-075-9.
  • VOLEK, Tomislav. Mozart a Praha. Praha, Supraphon, 1973.
  • KARÁSEK, Bohumil. Wolfgang Amadeus Mozart. Praha: Supraphon, 1975.
Výukové metody
Přednáška doprovázená audiálními a obrazovými ukázkami (zejména partitury příslušných skladeb). Závěrečná diskuse o probíraném tématu.
Metody hodnocení
Zápočet.Podmínkou pro zápočet je alespoň 50 procentní účast ve výuce a závěrečný písemný test, jehož podstatou je charakteristika hudebních ukázek na základě jejich poslechu (zařazení do slohu, definice formy, popis hudební struktury, případně identifikace díla a autora). Pokud student nemůže splnit předepsanou docházku, vypracuje písemný referát v rozahu 10 stran na základě doporučené literatury.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023, zima 2024.