HF0028z Ročníkový výstup II

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
0/2/4. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Blanka Juhaňáková, ArtD. (cvičící)
doc. MgA. Jakub Klecker (cvičící)
Robert Kružík (cvičící)
doc. Mgr. Václav Málek (cvičící)
Mgr. MgA. Ivana Mikesková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Emil Skoták (cvičící)
doc. Alena Vaňáková (cvičící)
Garance
doc. MgA. Zdeněk Šmukař
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně absolvovaný předmět Ročníkový výstup I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je prezentace nabylých teoretických vědomostí a praktických dovedností v daném oboru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- samostatně interpretovat hudební dílo/díla zadané pedagogem
- orientovat se v problematice interpretace zadaného repertoáru
- zcela překonat trému, nebo alespoň částečně zvládat a umět pracovat se stresovými faktory s trémou spojenými
- samostatně pracovat na vytváření umělecké podoby interpretačního výstupu
Osnova
  • Předmět je úzce navázán na jiné předměty profilace oboru. V rámci vzájemné symbiózy student prezentuje výsledky nabylých teoretických vědomostí a praktických dovedností v daném oboru. Nutná je práce se stresovými faktory spojenými s trémou. Ta jakožto duševní stav, charakterizovaný syndromem zvýšeného napětí a strachu, který se váže na negativní očekávání subjektu ohledně kvality výkonu, je zcela pravidelným jevem každého uměleckého výstupu.
  • Jde o předmět s vysokou náročností na realizaci: v její první - přípravné fázi je třeba dlouhodbé a intenzívní spolupráce s pedagogem, ale i schopnosti samostatného tvůrčího vyhodnocení problematiky interpretace a jejího konkrétního řešení. Této fázi je věnován zimní semestr předmětu.
Literatura
    doporučená literatura
  • BECK, Wolfgang a Werner D. FRÖHLICH. Musik machen - Musik verstehen: Psychologische Aspekte des handlungsorientierten Musikunterrichts im Klassenverband. Mainz: Schott, c1992. Schott Musikpädagogik. ISBN 3-7957-0228-3.
  • ALBERSHEIM, Gerhard. Zur Musikopsychologie. Wilhelmshaven: Heinrichshofen, 1974. Taschenbücher zur Musikwissenschaft.
  • MICHEL, Paul. Über musikalische Fähigkeiten und Fertigkeiten: ein Beitrag zur Musikpsychologie. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1962. Musikwissenschaftliche Einzeldarstellungen.
  • HAVAS, Kató. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.
Výukové metody
Cvičení. Probíhá za supervize pedagoga, součástí předmětu je také důkladné samostudium a domácí příprava studenta.
Metody hodnocení
Zápočet. Hodnocení v ZS je uděleno za předvedení předem stanovených dovedností.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023.