HF:H70148z Metodika klavírní hry KP3 - Informace o předmětu
H70148z Metodika klavírní hry KP3
Hudební fakultazima 2022
- Rozsah
- 10/0. 7 kr. 7 z 14. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
- Garance
- Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER (H60234) Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Klavírní pedagogika (program HF, B-HUDUM)
- Klavírní pedagogika (program HF, Klav:B)
- Cíle předmětu
- Prohloubení znalostí získaných v Metodice klavírní hry v předchozím studiu. Znalost základního instruktivního repertoáru pro ZUŠ z hlediska přístupu pedagoga k jeho nastudování. Přehled o současném stavu české a světové klavírní pedagogiky od předškolního věku po kurzy pro dospělé, schopnost posoudit kvalitu výkonů žáků na soutěžích, specifikovat klady a navrhnout řešení nedostatků.
- Osnova
- • ZS a LS • Prohloubení znalostí získaných v Metodice klavírní hry v předchozím studiu. Znalost základního instruktivního repertoáru pro ZUŠ z hlediska přístupu pedagoga k jeho nastudování. Přehled o současném stavu české a světové klavírní pedagogiky od předškolního věku po kurzy pro dospělé, schopnost posoudit kvalitu výkonů žáků na soutěžích, specifikovat klady a navrhnout řešení nedostatků. • Technická cvičení v soudobém pojetí – ukázky a příklady tvořivého přístupu studentů • Etudy – sbírky probírané na základním stupni – nahrávky pianistů a žáků, postup při studiu etud • Přednesové skladby z období baroka, klasicismu, romantismu, 20. a 21. století – nahrávky pianistů a žáků, metody práce v jednotlivých obdobích a stylových nuancích • Obrazové a zvukové nahrávky českých a zahraničních klavírních soutěží – analýza výkonů • Aplikace myšlenek Jevgenije Timakina, zachycených na DVD Timakinova škola, do současné české klavírní pedagogiky.
- Literatura
- povinná literatura
- Martienssen, C. A.: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava 2010
- Timakin, Jevgenij: Návyky koordinácije vo vývoji pianistu. Bratislava 2012.
- Timakin, Jevgenij: Výchova pianistu. Bratislava 2012
- doporučená literatura
- Heilbut, P.: Klavier spielen. Früh-Instrumentalunterricht. Mainz 1993
- Böhmová, Z., Grünfeldová, A.: Postup při výběru klavírní literatury. Praha 1962
- Fischerová-Martvoňová, E.: Rozhovory o problémoch klavíristu - interpreta a klavíristu – pedagóga. Bratislava 2007.
- Kojanová, L., Novotný, P.: Bibliografia povodnej literatúry pre klavír štvorručne, pre dva klavíry, skladby pre viac klavírov a viacručné. Prešovská univerzita v Prešove 2008
- Magrath, J.: The Pianists´ Guide to Standard Teaching and Performance Literature. Alfred publishing Co. Inc. USA, Library of Congress Catalog Number: 95-75642. 1995
- Waterman, F.: On Piano Teaching and Performing. Londýn 1983
- neurčeno
- Vybrané kapitoly z českých i zahraničních metodik pro srovnání pohledu různých autorů dle citací na přednáškách.
- Notové materiály – doporučený klavírní repertoár pro ZUŠ dle aktuálních audiovizuálních záznamů výkonů žáků na koncertech a soutěžích z ČR i ze zahraničí, které jsou součástí přednášek.
- Zvukové a obrazové materiály ze soutěží a koncertů žáků základního stupně klavírní výuky.
- Výukové metody
- přednáška - 2 hodiny týdně
- Metody hodnocení
- zápočet, zkouška
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2022/H70148z