H70088z Teorie Jazzové improvizace I

Hudební fakulta
zima 2021
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jiří Levíček (přednášející)
Garance
MgA. Jiří Levíček
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H70088l Teorie Jazzové improvizace I )
Splnění podmínek přijímacího řízení oboru a přijetí k bakalářskému studiu na HF JAMU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta s kompozičními a improvizačními styly z období jazzové historie od raného blues až po bebop (40. léta 20. století). Po absolvování předmětu by měl být student schopen rozpoznat a definovat jednotlivé hudební techniky, které jsou charakteristické pro konkrétní dané vývojové období a měl by být schopen tyto techniky prakticky použít; to jak při kompozici vlastních skladeb, tak i v improvizaci na jazzové standardy.
Na problematiku probranou v prvním ročníku navazují další dva roky studia jazzové imrovizace. Student se tak během bakalářského studia seznámí s jazzovou harmonií, kompozicí a improvizací do hloubky a celé šíři.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- poznat kompoziční a improvizační rozdíly v jednotlivých vývojových obdobích;
- zkomponovat a zahrát skladbu ve stylu raného blues;
- zkomponovat a zahrát skladbu ve stylu riffového blues;
- improvizovat ve stylu kolektivní improvizace (New Orleans jazz);
- analyzovat harmonii skladeb v tonálním systému;
- aplikovat stupnice a módy na harmonické značky ve skladbách swingového a bebopového období (30. a 40.léta);
- improvizovat basovou linku na danou harmonickou struktůru;
- složit a zaranžovat vlastní skladbu v jednotlivých stylech.
Osnova
  • Studium raného blues - country blues, folk blues, lyric blues. Transkribce melodie a harmonického doprovodu ze skladeb Roberta Johnsona, R.L. Burnsida, Charley Pattona. Transkripce harmonie ze skladeb Bessie Smith.
  • Studium riff blues. Transkripce kytarového doprovodu raných bluesových zpěváků. Analýza riffového blues ve skladbách Count Basieho a Duka Ellingtona.
  • Analýza kompozičních a improvizačních technik hudby New Orleans. Hudba King Olivera a Louise Armstronga. Studium technik kolektivní improvizace a funkcí jednotlivých nástrojů v raných jazzových ansámblech.
  • Studium hudby Jelly Roll Mortona.
  • Studium harmonie a basových linek.
Literatura
    doporučená literatura
  • SCHULLER, Gunther: Early jazz. New York: Oxford University Press, 1986. ISBN 9780195040432
  • ELLINGTON, Edward Kennedy. Music Is My Mistress. New York: Da Capo Press, 1976. ISBN 0306800330
  • GERSHWIN, George. The Gershwin Songbook: 50 Treasured Songs. New York: Hal Leonard, 2015. ISBN 1495007324
Výukové metody
Forma výuky: dílna.
Metody výuky: přednáška, praxe s hudebním materiálem, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Zápočet na základě závěrečného projektu:
- napsaná skladba ve stylu raného blues, 3 formy napsaného sóla, improvizace na formu;
- napsaná skladba ve stylu New Orleans, 3 formy napsaného sóla, improvizace na melodii
- transkripce sóla jednoho nástroje z libovolné skladby probíraného období
Informace učitele
http://jirilevicek.com
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.