H60197z Kompozice II

Hudební fakulta
zima 2021
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60195l Kompozice I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření znalostí, souvisejících s potřebným teoretickým a praktickým vybavením pro činnost skladatele autonomní soudobé hudby, pro rozvržení a vypracování větších hudebních celků, o specifické rysy kompozice pro vokální obsazení atd.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• orientovat se při výběru vhodného textu pro realizaci vokální skladby a jeho hudební zpracování,
• chápat na základní úrovni sémiotické aspekty hudebního vyjádření,
• komponovat skladby pro menší sborové obsazení a komorní soubory.
Osnova
  • Komplexní kompoziční analýzy partitur českých i světových soudobých autorů s nahrávkami.
  • Výběr textů a jejich hudebního vyjádření v novodobé hudební literatuře, sémantika textů ve vztahu ke způsobu zpracování.
  • Vytvoření minimálně dvou kompozic - jednověté, nebo cyklické skladby pro komorní sbor a capella (3-4 hlasy) na text dle vlastního výběru, a pro libovolné instrumentální obsazení.
Literatura
  • VARÈSE, Edgard. Octandre for 8 Instruments. Milano: BMG Ricordi, 2000. ISBN M-041-35321-0.
  • BARTÓK, Béla. IV. Streichquartett für 2 Violinen, Viola und Violoncello: partitur. Wien: Universal Edition, 1929.
  • PIŇOS, Alois, HERZOG, Eduard, JAN, Jiří. Vyvážené intervalové řady. In Nové cesty hudby. Praha: Supraphon, 1969. 02-239-69.
  • PARSCH, Arnošt, PIŇOS, Alois, ŠŤASTNÝ, Jaroslav. Náhoda, princip, systém, řád. Brno: JAMU, 2003. ISBN 80-85429-40-3
  • OTČENÁŠEK, Zdeněk: O subjektivním hodnocení zvuku. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2008. ISBN 978-80-7331-113-1.
  • MEDEK, Ivo, FALTUS, Leoš. An Order of Composition as a Basic Attribute of Perception. In Musica Nova VI. Brno: JAMU, 2003. s. 44-51. ISBN 80-85429-91-8.
  • KREJČA, Tomáš, TICHÝ, Vladimír, ZVĚŘINA, Petr. Scelovací prostředky. Praha: AMU, 2017. ISBN 978-80-7331-442-2.
  • ROSS, Alex. Zbývá jen hluk: naslouchání dvacátému století. Praha: Argo, 2011. ISBN 978-80-257-0558-2.
  • SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk. Praha: AMU, 2015. ISBN 978-80-7331-323-4.
  • HONS, Miloš. Několik úvah nad „prostorovostí“ hudebních struktur. In: Živá hudba 2002, roč. XII., Praha: Togga, 2003, s. 89 – 98.
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Camerata Brno. Brno: JAMU, 2004. ISBN 80-85429-87-X.
  • RATAJ, Michal, HOŘÍNKA, Slavomír, TROJAN, Jan, DVOŘÁK, Tomáš. Zvukoprostor, prostorozvuk. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2018. ISBN 978-80-7331-485-9.
  • CORBETT, John. Listener's Guide to Free Improvisation. Chicago: University of Chicago Press, 2016. ISBN 978-0226353807.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.