H60197Bz Kompozice II

Hudební fakulta
zima 2021
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Michal Nejtek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60195Bl Kompozice scénické a filmové hudby I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření znalostí, souvisejících s potřebným teoretickým a praktickým vybavením pro činnost skladatele scénické a filmové hudby o specifické rysy tvorby scénické hudby pro divadelní inscenace a aplikace cyklických hudebních forem.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• na vyšší úrovni kompozičně využít současné i historické hudební formy,
• vhledu do problematiky přípravy divadelní inscenace,
• zkomponovat rozsáhlejší skladbu pro komorní soubor na základě cyklických forem a se schopností navodit různé výrazové polohy.
Osnova
  • Možnosti práce se současnými a historickými hudebními formami v rámci filmové a scénické hudby (cyklické formy, variace, suita, sonáta atd.).
  • Exkurze do divadelního prostředí ve fázi přípravy nové inscenace.
  • Analýza existujících děl s autorským komentářem (teoretické návrhy alternativních řešení), základní přehled možností kompozičních řešení.
  • Vytvoření rozsáhlejší kompozice pro ansámbl s možností využití ve filmu nebo inscenaci; kompozice by měla být cyklická (např. suita atd.) a měla by obsahovat různorodé hudební atmosféry.
Literatura
  • WALUS, Bartolomiej P. A New Modular Approach to the Composition of Film Music. [online]. Adelaide: University of Adelaide, 2012 [cit. 18. 12. 2018]. Dostupné z: https://digital.library.adelaide.edu.au/dspace/bitstream/2440/84425/8/02wholev1.pdf
  • ŠTĚDROŇ, Miloš: Josef Berg. Skladatel mezi hudbou, divadlem a literaturou. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN: 8021005432.
  • JOHNSON, Tom. Other Harmony: Beyond Tonal and Atonal Perfect. Paris, New York: Editions 75 & Two-Eighteen Press, 2014. ISBN 978-2907200028.
  • STUCKENSCHNIDT, Hans Heinz. Musik des 20. Jahrhunderts. Wien, 1979, s. 194-204.
  • SONNENSCHEIN, David. The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema. Michael Wiese Productions, 2001. ISBN 978- 0941188265.
  • TENNEY, James. From Scratch: Writings in Music Theory. Chicago: University of Illinois Press, 2015. ISBN 978-0-252-09667-9.
  • CARROLL, Noel. Film, Emotion, and Genre. In: PLANTINGA, Carl, SMITH, Greg M. (eds). Passionate Views: Film Cognition, and Emotion. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1999. ISBN 0801860113.
  • ŠÍP, Ladislav. Nahrávání a reprodukovaná hudba. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1961.
  • CHALOUPKOVÁ, Helena, HOLÝ, Petr. Autorský zákon. Praha: C. H. Beck, 2017. EAN 9788074006715.
  • FORRÓ, Daniel. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.