H60195z Kompozice I

Hudební fakulta
zima 2021
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování přijímacích zkoušek do magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjení vstupních kompozičních znalostí a dovedností posluchače v oblasti soudobé práce s tónovými výškami a délkami ve skladbách pro sólové nástroje.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• prezentovat základní znalosti z oblasti současného kompozičního procesu,
• využít při tvorbě soudobých hudebních struktur,
• komponovat kratší skladby pro sólové nástroje.
Osnova
  • Komplexní kompoziční analýzy partitur českých i světových soudobých autorů s nahrávkami.
  • Soudobý pohled na struktury tónových výšek a délek (použití modů atd.) ve volné návaznosti na předmět Teorie kompozice.
  • Vytvoření minimálně dvou kompozic - pro sólový melodický nástroj dle vlastního výběru s požadavkem osobitého řešení melodiky a rytmiky, a pro sólový bicí nástroj nebo sestavu bicích nástrojů dle vlastního výběru s požadavkem osobitého řešení rytmické složky díla.
Literatura
  • BERIO, Luciano. Sequenza per flauto solo. Milano: Suvini Zerboni, 1998.
  • MESSIAEN, Olivier. Quatuor pour la fin du temps: pour violon, clarinette en si bémol, violoncelle et piano. Paris: Durand, 2006. ISBN M-044-05850-1.
  • HINDEMITH, Paul. Skladatelův svět. Jeho obzory a hranice. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-132-2.
  • RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků. Praha: PANTON, 1969. 35- 784-69.
  • COPE, David. Techniques of the Contemporary Composer. U.S.: Schirmer, 1997. ISBN 10: 0028647378/ISBN 13: 9780028647371.
  • SCHNIERER, Miloš. Hudba 20. století. Brno: JAMU, 2005. ISBN 80-86928-06-3.
  • RACLAVSKÝ, Jiří: Stochastická hudba Iannise Xenakise. In Vesmír 83 [online]. 2004/7, s. 404-408 [cit. 12. 4. 2016]. Dostupné z: http://casopis.vesmir.cz/clanek/stochasticka-hudba-iannise-xenakise
  • GOTTSCHALK, Jennie. Experimental Music Since 1970. Bloomsbury: Bloomsbury Academic, 2016. ISBN 1628922478.
  • CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
  • GEIST, Bohumil. Akustika: jevy a souvislosti v hudební teorii a praxi. Praha: Muzikus, c2005. ISBN 80-86253-31-7.
  • KOSTKA, Stefan. Materials and Techniques of Post Tonal Music. London, New York: Routledge, 2013. ISBN: 978-0-20579-455-3.
  • LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. Praha: AMU, 1998. ISBN 80-85883-31-7.
  • PIŇOS, Alois. Obecné rysy modality a seriality / Vztahy mezi modalitou a serialitou. Brno: JAMU, 1996.
  • MRKVIČKA, Luboš. Barva a souzvuk. Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze, 2008. ISBN 978-80-904266-1-0.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.