HF:HDH007z Interpretation of Early Music - Course Information
HDH007z Interpretation of Early Music I
Faculty of MusicWinter 2020
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Bc. Jan Čižmář, Ph.D., M.A., B.A., dipl. um. (lecturer)
doc. MgA. BcA. et BcA. Martin Hroch, Ph.D., MBA, LL.M. (lecturer)
Michaela Šikulová Ambrosi, MMus, Ph.D. (lecturer)
MgA. Marek Štryncl (lecturer)
Mgr. Irena Troupová (lecturer)
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (lecturer) - Guaranteed by
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA
Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- Successful admission to the follow-up master's study of the Historical Performance
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Historical Performance (programme HF, Hint:N)
- Course objectives
- Course objective: The subject supports the creativity and personality of the student and prepares them for independent work in highly competitive environments. Studying the subject prepares the student for the variability and flexibility of the labour market. The student has the opportunity to connect the theory of the historically informed performance practise beyond their skills on a classical or historical instrument. The future graduate of the subject should acquire the knowledge, ability and skills so as to incorporate them into their concert activity. The aim of this course is to prepare the student for authentic interpretation in solo and ensemble playing, as well as in specialized orchestras. For students to correctly interpret the early music, it is necessary that they be familiarized with the relevant issues: tempo, instrumental setting, articulation, phrasing, tuning, ornamentation, etc. All these questions need to be supported by the corresponding literature. Outline: The subject of interpretation of early music is related to the study of period sources (treatises, methods, prefaces to compositions, tables of ornaments, encyclopaedical works, musical dictionaries, etc.); the study of contemporary sources (RISM, catalogues of sources, eg: Méthodes et Traités, thematic catalogues, catalogues of dictionaries, eg: Grove, MGG, bibliography of dictionaries and books of criticism, musical & science journals, etc); the study of iconography (paintings, graphics, drawings, statues, etc.); the study of historical documentation (archive documents - factual sources, periodicals, literature, memoirs, polemic writings, aesthetic works, etc.); the study of musical documentation (manuscripts, prints, periodicals, posthumous editions, musical journals, etc.); the study of instrumental documentation (invoice, literature). Another aspect is also the orientation in key groups in the interpretation of music of older stylistic periods, such as declamation and rhetoric, phrasing including, the hierarchy of beats, gestures, tempo, rhythm and rhythmic elements, the creation of ornaments and melodic decorations (appoggiaturas, trills, free ornaments, vibrato, messa di voce, glissando, etc.), basso continuo, etc.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen: ovládat základy principu práce s historickými materiály; orientovat se v sekundární literatuře včetně zahraničních pramenů; aktivně zacházet s historickými texty a jinými podobnými materiály; disponovat hlubokými znalosti v oblasti hudební historie estetiky, vývoje uměleckých směrů, dějin a literatury nástroje, orientace v zahraniční literatuře aj.
- Syllabus (in Czech)
- Ke studiu předmětu Interpretace staré hudby se váže: studium dobových pramenů (traktáty, metody, předmluvy ke skladbám, tabulky ozdob, encyklopedická díla, hudební slovníky aj.); studium soudobých pramenů (RISM, katalogy pramenů, např.: Méthodes et Traités, tematické katalogy, katalogy děl ve slovnících, např.: Grove, MGG, bibliografie slovníků a knih kritiky, hudebně-vědná periodika aj.); studium ikonografie (obrazy, grafiky, kresby, sochy aj.); studium historické dokumentace (archivní dokumenty – faktografické prameny, periodika, literatura, paměti, polemické spisy, estetické práce aj.); studium hudební dokumentace (rukopisy, tisky, dobové edice, posthumní edice, hudební žurnály aj.); studium instrumentální dokumentace (faktura, literatura). Dalším bodem je také orientace v klíčových skupinách v interpretaci hudby starších stylových období, např.: deklamace a rétorika; frázování včetně hierarchie dob v taktu; gesta; tempo; rytmus a rytmická složka; tvoření ornamentů a melodických ozdob (přírazy, trylky, volná ornamentika, vibrato, messa di voce, glissando, atd.), basso continuo aj.
- Literature
- recommended literature
- Bach, Carl Philipp Emanuel: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (1753) (český překlad: Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Díl 1. a 2. Brno, 2002). info
- Bruce Haynes: A history of performing pitch;. info
- Bukofzer, M. F.: Hudba období baroka. Od Monteverdiho po Bacha, Bratislava Vysloužil J.: Hudobníci 20. storočia, ŠHV, Bratislava 1964 1986. info
- Burney, C. : Hudební cestopis 18. věku. Praha, Státní hudební vydavatelství 1966. info
- Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
- D.G. Türk: Clavierschule (Leipzig and Halle, 1789, enlarged 2/1802/R; Eng. trans., 1982). info
- Dolmetsch, A. : Interpretace hudby 17. a 18. stol. SNKLHU, Praha 1958. info
- Donington, R. : The Interpretation of Early Music. London 1989. info
- J.J. Quantz: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen (Berlin, 1752, česky Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha 1990). info
- Mozart, Leopold: Versuch einer gründlichen Violinschule (1756) (český překlad: Důkladná škola hry na housle. Přel. V. Bělský. Praha, 2000). info
- Neumann, Frederick: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. With special emphasis on J. S. Bach. University Press, Princeton 1980. info
- ROSEN, Charles. Klasicizmus : Haydn - Mozart - Beethoven. Bratislava : Hudobné centrum, 2005. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, hromadná výuka.
- Assessment methods
- A
- Language of instruction
- English
- Further Comments
- The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2020/HDH007z