H80005z Přednášky o současném umění

Hudební fakulta
zima 2020
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Richard Fajnor (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je představit současné trendy ve vývoji vyjadřovacích prostředků v současném umění. Umění a současné strategie jsou vázány na vývoj umělecké tvorby 20. století v jeho materiálových, námětových i konceptuálních formách v jeho hraničních i typických podobách až k dematerializaci uměleckého díla nebo k důrazu na procesuálnost včetně přesahu umělecké tvorby do mimouměleckých oblastí. Nedílnou součástí je také analýza významných světových fór pro prezentaci aktuálního vývoje v umění (festivaly, výstavy jako Documenta, Biennale Venezia, Ars Electronica, muzea jako ZKM Karlsruhe a pod.). Součástí předmětu je zprostředkování informací o významných představitelích s ukázkami některých důležitých děl a realizací (foto, dia, video, CD-Rom, internet).
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu informován o nejrůznějších formách, směrech a trendech umělecké produkce 20. století zná klíčové pojmy: – medium – medialita – mediální – umění akce – happening – performance – gesto – proces – event – socioart – multimedia – počítačová grafika – animace – simulace – počítačová instalace – cyberart – www art – videoart – videosocha – videoinstalace – videoperformance – internetové umění – postinternet a umí je použít při kritické analýze své práce a jejím dobovém zařazení do kontextu současného umění. Dále prokáže také hluboké znalosti v oblasti historie a teorie českého, orientuje se v základní primární a sekundární literatuře oboru včetně mezinárodních pramenů a je schopen sledovat aktuální trendy ve svém oboru a umí je začlenit do svého profesního rozvoje. Výuka rovněž podporuje schopnost efektivně komunikovat odborné postoje v rámci písemného i verbálního projevu, dokládající používání kritického myšlení a sebereflexe.
Osnova
  • - rozbor terminologie: nová média (umění/kultura nových médií), analogové/digitální umění, elektronické umění, počítačové umění, multimédia – utopie, historie, teorie, - hry bez pravidel nebo pravidla hry bez hranic - citace, apropriace, intertextualita - hudba a zvuk ve výtvarných projevech, - nový akademizmus, proměny tváře a proměny krajiny - historie nových strategií v používání medií jako výtvarného vyjadřovacího prostředku, - estetika cyber – preference permanentního pohybu (publikum preferuje vždy jistý typ kulturních produktů) - kultovní estetika, ústup starých ikon/ estetika retro, masch-up - vliv internetu, hyperstruktura, web 2.0 - interaktivní umění
Literatura
  • Arnheim,R.: Art and Visual Perception, L.A.1960. info
  • Art of the 20th Century (ed. I. Walther), 2 svazky, Kohl 1998. info
  • Florence de Méredieu: "Digital and Video Art", Chambers Harrap Publishers Edinburgh 2005. info
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004 el. verze: < http://mediaartnet.org >. info
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979. info
  • GOMBRICH, Ernst, Hans (1970). The Story of Art. vyd. London: Phaidon Publishers Inc., 1970. 485 s. ISBN 0-7148-1333-8. info
  • I.F.Walther, Art of the 20th Century, Painting, Sculpture, New media, Photography, Taschen 2000. info
  • Katarína Rusnáková: "V toku pohyblivých obrazov" (antologie), Afad Press Bratislava, 2005. info
  • Rush, Michael. New media in late 20the-century art. Reprinted. London : Thames & Hudson, 2003. 224 s. ISBN 0-500-20329-6. info
  • Smith, E. L.: Art today. Součané světové umění, Slovart 1996. info
  • Vogel, Amos: Film as a Subversive Art. Random House, New York (on-line). info
Výukové metody
přednáška, řízená diskuse
Metody hodnocení
Zápočet, k zápočtu student vypracuje seminární práci. Zkouška.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021.