H70070 Film v dimenzi nových médií

Hudební fakulta
zima 2020
Rozsah
2/0/0. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: zk.
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: interpretovat specifické techniky a koncepce práce s pohyblivým obrazem porozumět vybraným filmologickým pojmům charakterizovat současné výkladové strategie, které zařazují umění do sociálních, ekonomických a technologických kontextů orientovat se v oborových diskurzech (dějin výtvarného umění, filmových studií, vizuálních studií), které paralelně zkoumají některé podobné jevy a produkci z oblasti nových médií

Osnova
  • Na konci tohoto kurzu bude student schopen: interpretovat specifické techniky a koncepce práce s pohyblivým obrazem porozumět vybraným filmologickým pojmům charakterizovat současné výkladové strategie, které zařazují umění do sociálních, ekonomických a technologických kontextů orientovat se v oborových diskurzech (dějin výtvarného umění, filmových studií, vizuálních studií), které paralelně zkoumají některé podobné jevy a produkci z oblasti nových médií

    - Výklad vybraných pojmů filmové teorie s ohledem na novo-mediální kontext.
    - Technologické mezníky, které výrazně ovlivnily vývoj audiovizuální tvorby, jako nástup zvuku, nástup barevného filmu a širokoúhlých formátů, rozšíření magnetického záznamu obrazu a zvuku, digitální technologie.
    - Prolínání oborových diskurzů v rámci výtvarného umění, filmu a nových médií; příklady uměleckých projektů, které figurují na pomezí těchto oborů.
    - Paralelní výkladové tendence - new art history, nová filmová historie; fenomén vizuálních studií; neurověda.
    - Specifický "materiální" a ideový kontext výtvarného umění a filmu; raná kinematografie ve srovnání s aktuálními formami výtvarného umění (instalace).
    - Vliv oborových historických kontextů na specifické estetické a percepční standardy.
Literatura
  • Szczepanik, Petr. "Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha : Národní filmový archiv, 17, č. 3,s. 47-82. ISSN 0862-397X. 2005. info. info
  • Výzva perspektivy :obraz a jeho divák od malby quattrocenta k filmu a zpět. Edited by Petra Hanáková. Vyd. 1. Praha : Academia, 2008. 216 s., [2. ISBN 978-80-200-1625. info. info
  • Szczepanik, Petr. (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha : Herrmann a synové, 2004. 528 s. info. info
  • Belting, Hans. Konec dějin umění. Vyd. 1. Praha : Mladá fronta, 2000. 244 s., [8. ISBN 80-204-0856-8. info. info
  • Studia vizuální kultury. ISBN 9788073675561. info. info
  • Szczepanik, Petr. Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. 1. vyd. Brno : Host, 2008. 536 s. Host. ISBN 978-80-7294-316-6. info
Výukové metody
teoretická příprava, rozpravy
- výuku zajišťuje FF MU Brno
Metody hodnocení
písemný test
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021.