H70065z Základy teorie kompozice II

Hudební fakulta
zima 2020
Rozsah
2/1/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Zájem o vhled do oblasti výstavby uměleckého díla odvíjejícího se v čase. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby a předpokládá se absolvování předmětu Základy teorie kompozice I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Zimní semestr:
    1. Umělecké dílo, jeho struktura, proces a prvky jeho výstavby. Možnosti parametrizace v různých uměleckých druzích. Formotvorné možnosti parametrů.
    2. Řád, princip, forma, prvek. Specifika strukturace hudebního díla. Hierarchie prvků a její pohyblivost. Faktor kvantity a kvality prvků.
    3. Obecné výstavbové principy díla a jejich hierarchie: Vymezení terénu a rolí, posloupností a klíčů. Obecné výstavbové principy: Principy selekce a restrikce prvků.
    4. Obecné výstavbové principy: Principy hierarchizace a vyvažování a princip vztahu.
    5. Obecné výstavbové principy: Princip koexistence a návaznosti a podoby jeho aplikace.
    6. Obecné výstavbové principy: Multivariační a zcelovací principy.
    7. - 8. Organizace a náhodnost. Obecné výstavbové principy: Principy náhodnosti, neurčitosti a alternativnosti.
    9. Obecné výstavbové principy: Principy neurčitosti, oscilace, kontrapozice a latence.
    10. Minimalizace a maximalizace. Aplikace obecných principů v praxi.
    11. Principy týmové kooperace. Kompozice multimediálních děl.
    12. Kompozice a improvizace.
    13. Zápočet

    Letní semestr:
    1. Uspořádání hudby v čase. Uspořádání zvukových barev (hierarchie, vyváženost, formotvornost, průběh hustot atd.) a prostoru.
    2. Tektonika. Výběr a dramaturgie vrstev a ploch, stanovení proporcí, vztahů a hierarchií. Mikro versus makrosvět díla.
    3. Statičnost, evolučnost, konstantnost a variabilnost prvků a celků.
    4. Elementární svébytný proces, struktura, vlastnosti, třídění.
    5. Procesy v jednotlivých parametrech díla a procesy ovlivňující jeho formu.
    6. Obecná typologie procesů a jejich dramaturgie.
    7. Aplikace procesuality v současných kompozičních směrech.
    8. Transference a transcendence.
    9. - 11. K některým současným přístupům ke kompozici
    12. Závěrečné shrnutí.
    13. Zkouška
Literatura
  • MEDEK, I., PIŇOS., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby, JAMU, Brno, 2004. info
  • MEDEK, I.: Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody, JAMU, Brno, 1996. info
  • IŠTVAN, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno, 1989. info
  • VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Philipp Reclam jun., Stuttgart, 1982. info
  • PARSCH, A., PIŇOS, A., ŠŤASTNÝ, J.: Transference hudebních elementů v kompozicích současných skladatelů, JAMU, Brno, 2004. info
  • SUTHERLAND, R.: New Perspectives in Music, sun tavern fields, London, 1994 The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York, 2005. info
  • VIOLA, B.: Reasons for Knocking at an Empty House, in: Writings, 1973-1984. info
  • New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition, London, 2001. info
Výukové metody
Tvorba díla, některé současné kompoziční metody a přístupy s možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla.
Metody hodnocení
Zápočet, zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2023, zima 2024.