H60147z Instrumentation III

Faculty of Music
Winter 2020
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu Instrumentace II.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získat znalosti i praktické dovednosti ke kompozici komorní i orchestrální hudby s využitím soudobých témbrálních technik, metod spektralismu apod.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
integrovat a využít technický a hudební popis zvukové barvy,
detailně porozumět témbrálním a spektralistickým technikám při analýze partitur,
realizovat materiálové a kompoziční studie pro použití ve vlastní kompoziční práci.
Syllabus (in Czech)
  • Upevnění potřebných pojmů z hudební akustiky, uvažování v Hz vs. v notových výškách.
  • Aditivní syntéza jako model, varhany, mixtura.
  • Mixtura harmonická, mixtura intonačně volná, harmonický a témbrální potenciál, aplikace do partitury, návrhy mixtur.
  • Spektrální analýza zvuku sluchem, FFT pomocí technických prostředků, použití získaných hodnot.
  • Frekvenční, amplitudová a kruhová modulace jako model, subharmonická řada, sumační a diferenční.
  • Tóny, postranní pásma, typy šumu.
  • Návrh a realizace spektrálních charakteristik v partituře.
  • Mikrotonální možnosti HN a jejich jednotlivých technik, lokální mikrotonální rejstříky.
  • Systematická mikrotonalita vs. témbrální využití.
  • Volná intonace, portamento a glissando napříč HN a jejich technikami.
  • Možnosti notace výše uvedeného.
  • Vypracování a prezentace dvou materiálových a kompozičních studií na zvolená probraná témata.
Literature
  • Adler, Samuel: The Study of Orchestration, New York 1989. info
  • Emmert, František: Poznámky k instrumentaci I, II - JAMU, Brno, 1997, 2000. info
  • • KLINGBEIL, Michael Kateley: Spectral Analysis, Editing, and Resynthesis:Methods and Applications [online]. Dostupné z: http://www.klingbeil.com/data/Klingbeil_Dissertation_web.pdf
  • • O'CALLAGHAN, James. (2018). Spectral Music and the Appeal to Nature. Twentieth-Century Music. 15. 57-73. 10.1017/S1478572218000063. [online]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/324792319_Spectral_Music_and_the_Appeal_to_Nature
  • • Orchestrace jako otevřený proces, sborník studií. AMU Praha 2009. ISBN 978-80-904266-8-9.
  • CORNICELLO, Anthony. Timbral Organization in Tristan Murail’s Désintégrations and Rituals by Anthony Cornicello [online]. 2000. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka. Probíhá formou poslechu a analýzy nahrávek a vypracovávání instrumentačních studií.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Hodnocení je uděleno za vypracování určených instrumentačních studií.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2020/H60147z