H75009z Soudobá hudba z hlediska dirigování II

Hudební fakulta
zima 2019
Rozsah
0/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání přehledu o problematice studia a provádění soudobých komorních a orchestrálních děl, a osvojení specifických dirigentských postupů a dovedností nezbytných pro zdárné zvládnutí dané disciplíny. Jsou rozvíjeny dovednosti, získané v předchozím předmětu Soudobá hudba z hlediska dirigování I.

Osnova
  • Cílem předmětu je získání přehledu o problematice studia a provádění soudobých komorních a orchestrálních děl, a osvojení specifických dirigentských postupů a dovedností nezbytných pro zdárné zvládnutí dané disciplíny. Jsou rozvíjeny dovednosti, získané v předchozím předmětu Soudobá hudba z hlediska dirigování I, např. osvojením problematiky aleatorní hudby, improvizace, prezentace hudby v neobvyklých prostorách, multimediálních přesahů, hudební interpretace jako součásti multimediálního projektu atd. Výuka probíhá hromadně, formou poslechu s partiturou a detailním vyjasněním konkrétních problémů.

    ZS:
    - základy kompoziční analýzy v míře nezbytné pro potřeby interpretace,
    - aleatorika - notace, interpretační specifika,
    - improvizace,
    - prezentace v neobvyklých prostorách (s různou akustikou, teplotou a vlhkostí, nutností netradičního rozmístění interpretů),
    - rozbory partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb (Cage, Feldman, Stockhausen, Boulez, Duttileux, Ferneyhough atd.).
    LS:
    - multimediální přesahy, hudební interpretace jako součást multimediálního projektu (synchronizace s filmem, pohybovou a obrazovou složkou atd.),
    - komunikace s autorem,
    - zásahy a úpravy zápisu,
    - rozbory partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb (Reich, Adams, Andrijsen, Pärt, Tüür atd.).
Literatura
  • Blades, James: Percussion Instruments and their History, London: Faber and Faber, 1975. info
  • Emmert, František: Poznámky k instrumentaci I, II, JAMU, Brno, 1997, 2000. info
  • Loudová, Ivana - Moderní notace a její interpretace, AMU, Praha, 1998. info
  • Špelda, Antonín: Hudební akustika, SPN, Praha, 1971. info
  • Burghauser, Jaroslav, Špelda, Antonín: Akustické základy orchestrace, Panton, Praha, 1967. info
  • Delio, Thomas (ed.): The Music of Morton Feldman, Excelsior Music Publishing Company, New York, 1996. info
  • Ferneyhough, Brian: Collected Writings, Harwood Academic Publishers, 1995. info
  • Musik Konzepte (jednotlivé svazky pro probírané autory) Edition Text+Kritik, Gmbh, München, 1981. info
  • Saxer, Marion: Between Categories, Studien zum Komponieren Morton Feldmans von 1951 bis 1977. info
Výukové metody
Výuka probíhá hromadně, formou poslechu s partiturou a detailním vyjasněním konkrétních problémů.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.