H75008z Contemporary music in terms of conducting I

Faculty of Music
Winter 2019
Extent and Intensity
0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Pavel Šnajdr, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání přehledu o problematice studia a provádění soudobých komorních a orchestrálních děl, a osvojení specifických dirigentských postupů a dovedností nezbytných pro zdárné zvládnutí dané disciplíny.

Syllabus (in Czech)
  • Cílem předmětu je získání přehledu o problematice studia a provádění soudobých komorních a orchestrálních děl, a osvojení specifických dirigentských postupů a dovedností nezbytných pro zdárné zvládnutí dané disciplíny, jakými jsou např. méně obvyklé způsoby notového zápisu, netradiční způsoby rozeznění hudebních nástrojů, realizace složitých rytmických útvarů, realizace skladeb pro více současně hrajících souborů, problematika mikrointervalového ladění, využívání EA složky atd.) Výuka probíhá hromadně, formou poslechu s partiturou a detailním vyjasněním konkrétních problémů.

    ZS:
    - specifika taktovací techniky,
    - méně obvyklé způsoby notového zápisu (slovní partitury, grafická notace, proporční notace atd.,
    - netradiční způsoby rozeznění hudebních nástrojů - specifické požadavky na barvu, artikulaci, výraz apod. u tradičních nástrojů, zvláštní hudební nástroje A i EA, historické nástroje soudobě použité,
    - rytmická složka - matematický výklad rytmu, složité rytmické útvary a jejich realizace, přesná „pulzace“ minimal music (včetně fázového posunu atd.),
    - rozbory partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb (II. vídeňská atonální škola, multiserialismus, tzv. „polská škola“ atd.).
    LS:
    - realizace skladeb pro více současně hrajících souborů (pomocí více dirigentů, metronomů, použitím počítače, vytvářejícího metronom v různých hodnotách, promítáním dříve zaznamenaných dirigentů na monitory atd.)
    - mikrointervalové ladění - různé druhy mikrointervalů, notace,
    - využívání EA složky, mgf. podkresu atd. a synchronizace s ním,
    - rozbory partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb (tzv. „brněnská scéna“ - Piňos, Parsch, Šťastný, Medek, Novák - Zemek, Ištvan , Faltus atd.).
Literature
  • Dorůžka, Petr: Hudba na pomezí, Panton, Praha, 1991. info
  • Emmert, František: Poznámky k instrumentaci I, II, JAMU, Brno, 1997, 2000. info
  • Forró, Daniel: Elektronika a hudební výchova, OPUS MUZICUM 1/89, Brno, 1989. info
  • Hrčková Naďa - Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1), Euromedia Group, Praha, 2006. info
  • Kotek, Miroslav : Bicí nástroje, Panton Praha, 1983. info
  • Loudová, Ivana - Moderní notace a její interpretace, AMU, Praha, 1998. info
  • Nyman, Michael: Experimentálna hudba: Cage a iní. Hudobné centrum, Bratislava, 2007. info
  • Slabý, Zdeněk K., Slabý Petr: Svět jiné hudby - Volvox Globator, Praha, 2002. info
  • Beck, John: Encyclopedia of percussion, Garland Publishing N. Y., 1995. info
  • Burghauser, Jaroslav, Špelda, Antonín: Akustické základy orchestrace, Panton, Praha, 1967. info
  • Forró, Daniel: Domácí nahrávací studio, Grada, Praha, 1996. info
  • Hrčková Naďa - Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 2), Euromedia Group, Praha, 2007. info
  • Klüppelholz, Werner: Mauricio Kagel 1970-1980, DuMont, Köln, 1981. info
  • Musik Konzepte (jednotlivé svazky pro probírané autory) Edition Text+Kritik, Gmbh, München, 1981. info
  • Pritchett, James: The Music of John Cage, Cambridge University Press, Cambridge - New York - Melbourne, 1993. info
  • Sadie, Stanley: The Grove New Dictionary of Music and Musicians, Second edition, Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England, 2001. info
  • Špelda, Antonín: Hudební akustika, SPN, Praha, 1971. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka probíhá hromadně, formou poslechu s partiturou a detailním vyjasněním konkrétních problémů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 4.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2019/H75008z