HF:H60356Nz Teorie kompozice II - Informace o předmětu
H60356Nz Teorie kompozice II
Hudební fakultazima 2018
- Rozsah
- 2/2. 3 kr. 3 z 6. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
prof. Martin Smolka (přednášející) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 9:20–12:35 113
- Předpoklady
- EVER( H60356Nl Teorie kompozice II )
úspěšné uzavření studia kompozice v 1. ročníku bakalářského studia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Vybavit studenta znalostmi a dovednostmi ke kompozici se čtvrttóny. Rozšířit znalosti o dostupných prostředcích pro kompozici s textem, slovem, řečí, hlasem.
- Osnova
- - pohled na skladbu a její atributy v procesu vzniku.
- kompoziční proces a jeho hierarchizace, přístupy ke komponování hudby, historické souvislosti.
- skladatel - interpret - posluchač
- pohledy na řád hudební kompozice, prvky díla a obecné kompoziční principy jeho výstavby (restrikce/Selekce, hierarchizace prvků, princip vztahu, koexistence a návaznosti, multivariace/scelování, oscilace/kontrapozice, latence, procesuality, náhodnosti.
- transference a transformace prvků ve skladbě, recyklace jako přístup ke kompozici
- procesualita v hudbě - typy, vlastnosti a dramaturgie procesů v soudobé hudbě
- forma hudební skladby se zaměřením na hudbu od 2. poloviny 20. století.
- skladba jako koncept. Text a jeho role v hudební kompozici, soudobá vokální díla až po operu
- další druhy umění a hudební kompozice - úvod do multimediality
- ve cvičení doprovázeno rozbory, zvukovými i notovými ukázkami.
- krátká kompoziční cvičení v jednotlivých technikách
- - pohled na skladbu a její atributy v procesu vzniku.
- Literatura
- Partch, Harry: Genesis of a Music. Da Capo Press, New York 1974. info
- Burghauser, Jarmil; Špelda, Antonín: Akustické základy orchestrace, Panton, Praha 1967. info
- Loudová, Ivana: Moderní notace a její interpretace. AMU Praha, 1998. info
- Pudlák, Miroslav - Spektrální hudba (¨co to je?), His Voice, 2006/5. info
- Grisey, Gerard - Did You Say Spectral? - Contemporary Music Review, 2000/19. info
- Temat: Spektralizm - časopis Glissando, 2004/1, Warszawa. info
- Eisner, Pavel: Chrám i tvrz, Praha, 1997. info
- Goebbels, Heiner: Text jako krajina, His Voice, 2007/4. info
- Nezval, Vítězslav: Moderní básnické směry. info
- Jakobson, Roman: Poetická funkce, nakl. H+H, Jinočany 1995. info
- Opelík, Jiří a kolektiv autorů: Jak číst poezii, Československý spisovatel, Praha 1969. info
- Eagleton, Terry: Úvod do literární teorie, Triáda, Praha 2005. info
- Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
- Kolář, Jiří: Návod k použití (myšlení textu v praxi). info
- Vrh kostek: česká experimentální poezie. Vybrali, uspořádali, úvod a doslov napsali Josef Hiršal a Bohumila Grögerová; Torst: Praha. info
- Adámek, Jiří: Théâtre musical (Divadlo poutané hudbou), AMU Praha 2010. info
- Výukové metody
- řízená rozprava, praktické úkoly, ověření teoretických znalostí
v praxi
Rozvrh: pondělí 15:10-16:40 učebna 011 - Metody hodnocení
- zápočet+zkouška
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2018/H60356Nz