H60327z Sluchová analýza II

Hudební fakulta
zima 2017
Rozsah
2/0/0. 1 kr. 1 z 3. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Emil Skoták (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60325z Sluchová analýza I && EVER ( H60327l Sluchová analýza II )
Absolvování 1. ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- dobrá orientace při sluchové analýze jednotlivých nástrojů symfonického orchestru, lidských hlasů, - schopnost udržení absolutní výšky ladění, - sluchová orientace v celé šíři spektra vnímání zvuků s důrazem na rozlišení živého a reprodukovaného hudebního projevu.

Osnova
  • V návaznosti na předešlé studium dále rozšiřovat a upevňovat získané schopnosti analýzy v hudebním terénu, jak v oblasti nástrojů symf.orchestru, tak i lidského hlasu.Záběr v celé šíři spektra zvuku, jak živého, tak i reprodukovaného.

    - průběžné opakování, shrnutí látky minulých ročníků, další rozšiřování a zrychlení procesu slyšení,
    - rozšíření schopností sluchové analýzy všech parametrů v hudbě 20. století různé stylové orientace pro symfonické orchestry a velká vokálně instrumentální seskupení,
    - sluchové diktáty melodické, rytmické a kombinované,
    - důraz na pamětní schopnosti studenta, schopnost "podržení" tónového materiálu ve vlivu rušivých zvuků, schopnost udržení absolutní výšky ladění co nejdéle,
    - shrnutí všech dosavadních dovedností studenta, důraz na šíři spektra vnímání zvuků při zvyšování rychlosti analýzy,
    - řešení situací v oblasti intonace, akustiky a pod. při spoluprací s interprety, procvičování úkolů souvisejících s prací v nahrávacím studiu: specifika reprodukované hudby /vzdálenost zdroje zvuku od mikrofonu, dozvuk, vyváženost jednotlivých hlasů, barva hlasů atd./.
Literatura
  • Kofroň, J.: Učebnice intonace a rytmu, Supraphon, Praha 1978. info
  • Kulínský, B.: Intonace , SNKLHU, Praha 1960. info
  • Poš, Vl.: Nová intonace, rytmus, sluchová výchova, EDIT, Praha 1998. info
  • Spilka, Fr.: Sluchová cvičení, SNKLHU, Praha 1955. info
Výukové metody
Procvičování úkolů jednotlivými studenty skupiny.
Metody hodnocení
Zápočet, klasifikovaný zápočet.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.