HF:H70064z Základy teorie kompozice I - Informace o předmětu
H70064z Základy teorie kompozice I
Hudební fakultazima 2016
- Rozsah
- 2/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 9:20–10:05 113
- Předpoklady
- EVER( H70064l Základy teorie kompozice I )
Hlubší zájem o problematiku soudobé hudby - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Multimediální kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- orientace v hudbě 20. století z hlediska skladatelské techniky
- Osnova
- Předmět Základy teorie kompozice I má zprostředkovat rozhled po hlavních kompozičních stylech, osobnostech a dílech 20. století, a to z hlediska kompoziční techniky. V základních obrysech sleduje předmět Teorie kompozice I, je však uzpůsoben pro studenty, kteří nejsou z Katedry kompozice. Výuka probíhá formou výkladu, poslechu nahrávek, čtení partitur, pojmenovávání a analýzy.
- fragmentace hudebního myšlení na počátku 20. století, různost tohoto jevu u Stravinského, Weberna a Janáčka
- Stravinskij - bitonalita, střídavé takty, ostinata a další prvky jeho techniky
- Bartók - alfa akord, oktatonická škála, střety sekund, symetrie, zlatý řez ad.
- 2. vídeňská škola s důrazem na webernovský punktualismus, intervalovou redukci a symetričnost v práci s dvanáctitónovou řadu, Klangfarbenmelodie ad.
- průkopníci nového zvuku - Varése, Cagovy bicí a preparovaný klavír, Cowelovy clustery, Partch ad.
- Messiaen, jeho mody, rytmy, instrumentace apod.
- serialismus tří zakladatelů - Boulez, Stockhausen, Nono
- náhoda, indeterminismus a ticho - John Cage
- témbrová hudba několika typů - Penderecki; Ligeti a Xenakis; Lachenmann a Sciarrino
- aleatorika - Lutosławski ad.
- minimal music - fázový posun, building patterns ad. (Reich), aditivní technika (Glass), hoquetus (Andriessen)
- další vývoj zakladatelů avantgardy (Ligeti Horntrio, Stockhausen Mantra a Stimmung ad.)
- solitéři - Feldman (zpomalený čas, tichá hudba, rytmické labyrinty) Crumb (grafická notace, koláž), Kabeláč ad.
- postmoderní neostyly - polystylovost (Schnittke), od klastru k trojzvuku (Górecki), tintinabulli (Pärt) ad.
- Scelsi a spektralismus (Grisey)
- Předmět Základy teorie kompozice I má zprostředkovat rozhled po hlavních kompozičních stylech, osobnostech a dílech 20. století, a to z hlediska kompoziční techniky. V základních obrysech sleduje předmět Teorie kompozice I, je však uzpůsoben pro studenty, kteří nejsou z Katedry kompozice. Výuka probíhá formou výkladu, poslechu nahrávek, čtení partitur, pojmenovávání a analýzy.
- Literatura
- BARTHELMES, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradskys, Wolke Verlag, 1995. info
- BURKHOLDER, J. Peter: All Made of Tunes: Charles Ives and the Uses of Musical Borrowing. CT: Yale University Press, New Haven 1995. info
- HAUER, Josef Matthias: Zwölftontechnik, Universal Edition, Wien 1926. info
- HUFSCHMIDT, Wolfgang: Denken in Tönen, PFAU Verlag, Saabrücken 2004. info
- ORLEDGE, Robert: Satie the Composer. Oxford University Press, London 1990. info
- HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007. info
- PFROGNER, Hermann: Die Zwölfordnung der Töne, Amalthea Verlag, Wien 1953. info
- RICKARDS, Guy: Hindemith, Hartmann and Henze, (20th century composers), London: Phaidon, 1995. info
- SCHÖNBERG, Arnold: Styl a idea. Arbor vitae, Praha 2004. info
- CLAREN, Sebastian: Neither. Die Musik Morton Feldmans, Wolke Verlag, Hofheim 2000. info
- DeLIO, Thomas (ed.): The Music of Morton Feldman. Excelsior Music Publishing Company, New York 1996. info
- DREES, Stefan: Architektur und Fragment: Studien zu späten Kompositionen Luigi Nonos. Saarbrücken: Pfau-Verlag 1998. info
- FERNEYHOUGH, Brian: Collected Writings, Harwood Academic Publishers, 1995. info
- HENCK, Herbert: Experimentelle Pianistik, Schott, Mainz 1994. info
- KLÜPPELHOLZ, Werner: Mauricio Kagel 1970-1980, DuMont, Köln 1981. info
- LUCIER, Alvin: Reflections. Interviews, Scores, Writings. 1965-1994, Edition MusikTexte, Köln 2005. info
- MÖRCHEN, Raoul (ed.): Morton Feldman in Middelburg. Words on Music, Edition MusikTexte, Köln 2008. info
- PRITCHETT, James: The Music of John Cage. Cambridge University Press, Cambridge - New York - Melbourne, 1993. info
- RZEWSKI, Frederic: Nonsequiturs/Unlogische Folgen, Edition MusikTexte, Köln 2007. info
- SAXER, Marion: Between Categories. Studien zum Komponieren Morton Feldmans von 1951 bis 1977. info
- WOLFF, Christian: Cues/Hinweise, Edition MusikTexte, Köln 2003. info
- Edice Musik Konzepte. Edition Text+Kritik, Gmbh, München The Grove New Dictionary of Music and Musicians, second editions. Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
- Výukové metody
- Výklad, poslech nahrávek, čtení partitur, analýza. Drobné seminární práce (domácí i na místě) - hra na klavír, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.Schopnost o probraných pojmech pojednat, označit je v notách i identifikovat z poslechu nahrávek.
- Metody hodnocení
- Zkouška
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2016/H70064z