HF:H70064z Základy teorie kompozice I - Informace o předmětu
H70064z Základy teorie kompozice I
Hudební fakultazima 2015
- Rozsah
- 2/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 9:20–10:05 113
- Předpoklady
- EVER( H70064l Základy teorie kompozice I )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Multimediální kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Osnova
- Zimní semestr:
- základní hudební pojmy, notace
- tempová, výrazová a dynamická označení
- stupnice, intervaly, akordy
- praktické procvičování intonace a rytmu, sluchová analýza
- alikvotní tóny, ladění, nástrojové skupiny
- základy harmonie - stavba akordů a jejich spojování
- úvod do hudebních forem - motiv, téma, hudební struktura
- úvod do kontrapunktu - cantus firmus, kánon, imitace
- stylové epochy, nástin hudebních směrů 20. století
Letní semestr:
- základy harmonie - sekvence, modulace, melodické tóny
- rozšířená harmonie
- tonalita, rozšířená tonalita, atonalita, modalita, serialita
- úvod do kontrapunktu - dvojhlasá a trojhlasá polyfonie
- úvod do kontrapunktu - fuga, passacaglia
- úvod do hudebních forem - práce s motivem (variace, diminuce, augmentace, princip multivariace a další)
- sonátová forma, sonáta, koncert, variace, rondo
- vybrané kompoziční principy 20. století
- pohled na formu v hudbě 20. a 21. století
- orientace v notovém zápise, čtení partitur
- specifická notace, grafické partitury
- Zimní semestr:
- Literatura
- Hůla, Z. : Nauka o kontrapunktu. Praha, Supraphon 1985. info
- Jirák, K.B. : Nauka o hudebních formách. Praha 1946. info
- Kofroň, P., Smolka, M.: Grafické partitury a koncepty. Votobia 1996. info
- Kofroň, J.: Učebnice intonace a rytmu, Editio Supraphon, Praha 1967. info
- Kofroň, J. : Učebnice harmonie. Praha, Supraphon 1978. info
- Kohoutek, C. : Novodobé skladebné směry v hudbě. Praha, SHV 1965. info
- Modr, A. : Hudební nástroje. Praha, SNKLHU 1954. info
- Navrátil, M.: Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Montanex, Ostrava 1993. info
- Pícha, F. : Všeobecná hudební nauka. Praha, SHV 1961. info
- Poš, V. : Nauka o hudebních formách. Praha, SHV 1961. info
- Rychlík, J. : Moderní instrumentace. Praha, Panton 1968. info
- Šín, O. : Kontrapunkt - imitace - fuga. Praha 1945. info
- Šín, O. : Úplná nauka o harmonii. Praha, HMUB 1933. info
- Šín, O. : Všeobecná nauka o hudbě. Praha 1949. info
- Votoček, E. : Hudební slovník cizích výrazů a rčení. Praha, HMUB 1946. info
- Zenkl, L.: ABC hudebních forem. Supraphon, Praha 1984. info
- Výukové metody
- Hromadná výuka
- Metody hodnocení
- Zápočet, zkouška
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2015/H70064z