H70062z Základy instrumentace II

Hudební fakulta
zima 2016
Rozsah
1/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Martin Smolka (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 11:50–13:25 324
Předpoklady
EVER( H70062l Základy instrumentace II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • - kytara, mandolína, cimbál, cembalo, harfa, akordenon, varhany, technika hry, rejstříky a jejich specifické zvláštnosti, studium stávajících a inovačních způsobů hry,
    - zpěvní sólové hlasy, vokální tělesa a jejich specifické zvláštnosti,
    - studie pro sólové nástroje, zpěvní hlasy a sbory, formy,
    - vypracování vlastních instrumentačních studií dle zvolených klavírních předloh ve formě menšího větného celku, nebo úryvku,
    - instrumentační dramaturgie, vytvoření vlastního svébytného zvukového obrazu hudební předlohy,
    - instrumentační stupně - I. tzv. závislá instrumentace, II. obohacení předlohy s respektováním stylizačních nároků,
    - formy analytického studia skladeb se sólovými zpěvními hlasy, pro vokální tělesa a skladeb s uplatněním klávesových a ostatních strunných nástrojů,
    - formy analytického studia vokálně instrumentálních skladeb různých obsazení,
    - instrumentace III. stupně - transformace významových informací, jejich redukce, přehodnocení i obohacení - vytvoření spektrální harmonie, tónová zdvojení, proměna rytmické složky, podtržení tektoniky, výstavba gradací, umocnění vrcholů a nížin, vypracování statických, nebo kinetických prostorů, mezivět, protivět atd.,
    - instrumentační hierarchie; zvýraznění vrstev, nebo jejich součástí volbou účinných instrumentačních prostředků, nebo výrazným artikulačním, barevným i dynamických odstíněním, nebo informační redukcí,
    - vypracování studií pro komorní soubor s volitelným počtem a druhem nástrojů, pro velké orchestrální obsazení, popřípadě s vokálními hlasy podle klavírní, varhanní, nebo komorní předlohy,
    - analytické studie komorních, orchestrálních a vokálně instrumentálních partitur.
Literatura
  • Emmert, F. : Poznámky k instrumentaci, I., II., JAMU, Brno 1997, 2000. info
  • Kunitz, H.: Die Instrumentation, Breitkopf - Hartel, Leipzig 1956-1961. info
  • Modr, A.: Hudební nástroje, Editio Supraphon, Praha 1977. info
  • Rimskij - Korsakov, A. N.: Osnovy orkestrovky, (polnoje sobranie sočiněnij, tom. III.) GMI, Moskva 1959. info
  • Rychlík, J. a kolektiv: Moderní instrumentace, vyšší orchestrační technika jednotlivých hudebních nástrojů, Panton, Praha 1968. info
  • Vačkář, V. - Vačkář D. C.: Instrumentace symfonického orchestru a hudby dechové, SNKLHN, Praha 1954. info
Výukové metody
Hromadná výuka
Metody hodnocení
Zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.