HF:H70062z Základy instrumentace II - Informace o předmětu
H70062z Základy instrumentace II
Hudební fakultazima 2016
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Martin Smolka (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 11:50–13:25 324
- Předpoklady
- EVER( H70062l Základy instrumentace II )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Multimediální kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Osnova
- - kytara, mandolína, cimbál, cembalo, harfa, akordenon, varhany, technika hry, rejstříky a jejich specifické zvláštnosti, studium stávajících a inovačních způsobů hry,
- zpěvní sólové hlasy, vokální tělesa a jejich specifické zvláštnosti,
- studie pro sólové nástroje, zpěvní hlasy a sbory, formy,
- vypracování vlastních instrumentačních studií dle zvolených klavírních předloh ve formě menšího větného celku, nebo úryvku,
- instrumentační dramaturgie, vytvoření vlastního svébytného zvukového obrazu hudební předlohy,
- instrumentační stupně - I. tzv. závislá instrumentace, II. obohacení předlohy s respektováním stylizačních nároků,
- formy analytického studia skladeb se sólovými zpěvními hlasy, pro vokální tělesa a skladeb s uplatněním klávesových a ostatních strunných nástrojů,
- formy analytického studia vokálně instrumentálních skladeb různých obsazení,
- instrumentace III. stupně - transformace významových informací, jejich redukce, přehodnocení i obohacení - vytvoření spektrální harmonie, tónová zdvojení, proměna rytmické složky, podtržení tektoniky, výstavba gradací, umocnění vrcholů a nížin, vypracování statických, nebo kinetických prostorů, mezivět, protivět atd.,
- instrumentační hierarchie; zvýraznění vrstev, nebo jejich součástí volbou účinných instrumentačních prostředků, nebo výrazným artikulačním, barevným i dynamických odstíněním, nebo informační redukcí,
- vypracování studií pro komorní soubor s volitelným počtem a druhem nástrojů, pro velké orchestrální obsazení, popřípadě s vokálními hlasy podle klavírní, varhanní, nebo komorní předlohy,
- analytické studie komorních, orchestrálních a vokálně instrumentálních partitur.
- - kytara, mandolína, cimbál, cembalo, harfa, akordenon, varhany, technika hry, rejstříky a jejich specifické zvláštnosti, studium stávajících a inovačních způsobů hry,
- Literatura
- Emmert, F. : Poznámky k instrumentaci, I., II., JAMU, Brno 1997, 2000. info
- Kunitz, H.: Die Instrumentation, Breitkopf - Hartel, Leipzig 1956-1961. info
- Modr, A.: Hudební nástroje, Editio Supraphon, Praha 1977. info
- Rimskij - Korsakov, A. N.: Osnovy orkestrovky, (polnoje sobranie sočiněnij, tom. III.) GMI, Moskva 1959. info
- Rychlík, J. a kolektiv: Moderní instrumentace, vyšší orchestrační technika jednotlivých hudebních nástrojů, Panton, Praha 1968. info
- Vačkář, V. - Vačkář D. C.: Instrumentace symfonického orchestru a hudby dechové, SNKLHN, Praha 1954. info
- Výukové metody
- Hromadná výuka
- Metody hodnocení
- Zkouška
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2016/H70062z