HF:H601013z Hra na nástroj I - Informace o předmětu
H601013z Hra na nástroj I
Hudební fakultazima 2016
- Rozsah
- 0/2. 12 kr. 12 z 24. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Zdeněk Nováček (přednášející)
MgA. Pavel Černý (přednášející) - Garance
- Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H601013l Hra na nástroj I )
ZS - úspěšně vykonaná přijímací zkouška, LS - hodnocení A-E za ZS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Historická interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Historická interpretace (program HF, N-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, B-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, N-HUDUM)
- Hra na varhany (program HF, B-HUDUM) (2)
- Hra na varhany (program HF, N-HUDUM) (2)
- Osnova
- - V návaznosti na předcházející studium další rozšiřování znalostí v oblasti tzv. historicky poučené interpretace s akcentem na diferenciaci úhozové techniky - rané a vrcholné baroko v severním Německu (např. S. Scheidt, M. Praetorius, H. Scheidemann, F. Tunder, M. Weckmann, D. Buxtehude, N. Bruhns, V. Lübeck, G. Böhm, J. A. Reinken apod.).
- J. S. Bach - nastudování skladby z okruhu tzv. volných forem - výběr podle dosavadních repertoárových znalostí studenta.
- Interpretace triových skladeb J. S. Bacha (sonáty BWV 525-530, chorální zpracování BWV 655, 660, 664, 676, 682, 688 - výběr) včetně rozboru historicky odvoditelných možností rejstříkových kombinací.
- Pokračování ve studiu tzv. historicky poučené interpretace - pozdní baroko v severním a středním Německu (kromě J. S. Bacha např. G. F. Händel, G. Ph. Telemann, G. Walther, J. C. Vogler, T. Krebs apod.)
- Studium kompozice z období romantismu - podle dosavadního repertoárového zaměření je volba orientována buď na německý romantismus (např. F. Mendelssohn-Bartholdy, R. Schumann, F. Liszt, J. Brahms, J. Reubke, A. G. Ritter, M. Reger apod.) nebo francouzský romantismus (zejména tvorba C. Francka) s důrazem na stavbu melodické linky a fráze.
- Studium skladby z okruhu 20. století s ohledem na celkovou dramaturgii vystoupení, avšak s důrazem na znalost tvorby českých a francouzských skladatelů, zejména P. Ebena a O. Messiaena.
- Pokud se ve výběru skladby z období romantismu a 20. století jedná o dílo francouzského autora, je součástí studia rovněž seznámení s rejstříkovými pokyny těchto skladatelů i historickým vývojem této zvyklosti.
- - V návaznosti na předcházející studium další rozšiřování znalostí v oblasti tzv. historicky poučené interpretace s akcentem na diferenciaci úhozové techniky - rané a vrcholné baroko v severním Německu (např. S. Scheidt, M. Praetorius, H. Scheidemann, F. Tunder, M. Weckmann, D. Buxtehude, N. Bruhns, V. Lübeck, G. Böhm, J. A. Reinken apod.).
- Literatura
- Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Breitkopf 1969. info
- Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
- Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
- Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik M. Reger. Merseburger 1988. info
- Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
- Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století. SNKLHU, Praha 1958. info
- Donington, Robert: The interpretation of early music. Faber and Faber, London 1977. info
- Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
- Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
- Gleason, Harold: Method of Organ Playing. Meredith Corporation, New York, nedat. info
- Jakob, Friedrich: Die Orgel. Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart, nedat. info
- Keller, Hermann: Die Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig 1941. info
- Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
- Klinda, Ferdinand: Organová interpretácia. OPUS, Bratislava 1983. info
- Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel. Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
- Kolektiv autorů: Antológia - renesancia a barok. In: Slovenská hudba 3-4, 1994. info
- Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis. Carus-Verlag, Stuttgart 1990. info
- Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
- Matthaei, Karl: Vom Orgelspiel. Leipzig 1949. info
- Quantz, J. J.: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. 1752. info
- Riemann, Hugo: Katechismus der Orgel. Leipzig 1888. info
- Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels. Peters, Leipzig, nedat. info
- Šlechta, Milan: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. SPN, Praha 1985. info
- Výukové metody
- 2 hodiny/týden - individuální výuka
- Metody hodnocení
- komisionální klasifikované zápočty + potvrzení hodnocení za LS tzv. děkanskou komisí
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2016/H601013z