HF:H40509z Hra na nástroj I - Informace o předmětu
H40509z Hra na nástroj I
Hudební fakultazima 2016
- Rozsah
- 2/0. 12 kr. 12 z 24. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející)
MgA. Pavel Černý (přednášející)
RNDr. Josef Gerbrich (přednášející)
prof. MgA. Kamila Klugarová (přednášející)
doc. Ing. ThDr. Pavel Kopeček, Th.D. (přednášející)
prof. MgA. Zdeněk Nováček (přednášející) - Garance
- Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H40509l Hra na nástroj I )
Profesionální technická a hudební úroveň dle světových standartů, úspěšně vykonaná přijímací zkouška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Historická interpretace (program HF, B-HUDUM)
- Historická interpretace (program HF, N-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, B-HUDUM)
- Hra na cembalo (program HF, N-HUDUM)
- Hra na varhany (program HF, B-HUDUM) (2)
- Hra na varhany (program HF, N-HUDUM) (2)
- Osnova
- Staré prstoklady, prstoklady 16. století, cvičení podle historických pramenů (Ammerbach 1573 a 1583), Diruta (1607), skladby s původními prstoklady - Erbach: Ricercar (16. stol.), Buchner: Quem terra pontus (16. stol.), Gibbons: Fantasia (kolem 1600)
Úhoz u cembala - hra při klavesách, cvičení samostatnosti a pohyblivosti prstů, cvičení subtilní artikulace
Základní informace o nástroji - mechanika, registrační možnosti
Úvod do hry polyfonie - Frescobaldi: Fiori musicali, Froberger: Canzoni nebo Capricci, J.S. Bach: Wohltemperiertes Clavier I nebo II
Úvod do hry arpeggia, rozložených akordů a tzv. #style luthé", technika hry s předržením tonů - J.S. Bach: Preludium C dur (WTC I), F. Couperin: Les Bergeries
Úvod do specifických forem cembalového repertoáru - Préludes non mesuré (preludia bez taktových čar)
Rejstříkování
- Staré prstoklady, prstoklady 16. století, cvičení podle historických pramenů (Ammerbach 1573 a 1583), Diruta (1607), skladby s původními prstoklady - Erbach: Ricercar (16. stol.), Buchner: Quem terra pontus (16. stol.), Gibbons: Fantasia (kolem 1600)
- Literatura
- I. Ahlgrimm: Manuale der Cemalotechnik, Wien 1994. info
- A. Cortot: Principes de la technique - 1. kapitola, Paris 1907. info
- M. Lindley: Early Keyboard Fingerings, London 1992. info
- M. Lindley: Ars Ludendi. Frühe deutsche Fingersätze für Orgel- und. info
- Klavierinstrumente (1525-1625), Thelkow 1992. info
- J. Mattheson: Critica musica, Hamburg 1722-25, Reprint Kassel 2000. info
- W. Apel: The history of keyboard music to 1700, Bloomington 1967, 2001 (2). info
- J. H. van der Meer: Cembalo, Musik in Geschichte und Gegenwart,. info
- Sachteil Band 2, Kassel 1995. info
- J. Sehnal: Hudba v českých d?jinách, Praha 1989. info
- Krones, H. - Schollum, R. : Vokale und allgemeine Aufführungspraxis. Wien 1983. info
- Výukové metody
- přednáška a cvičení - aplikace nově získaných vědomostí v interpretaci
- Metody hodnocení
- klasifik.zápočet (klasifikovaná komisionální zkouška po zimním a letním semestru)
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2016/H40509z