H60352z Teorie klavírní interpretace

Hudební fakulta
zima 2015
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
Garance
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 8:30–10:05 112
Předpoklady
EVER( H60352l Teorie klavírní interpretace )
Znalosti na úrovni absolutoria konzervatoře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Základní faktory podmiňující úspěšné studium klavírní hry:
    - specifičnost a rozvíjení pianistovy hudební představivosti;
    - souvislost představ a paměti při studiu skladby i při interpretačním výkonu;
    - individuální klavírní technika;
    - umění slyšet vlastní hru;
    - koncentrace při cvičení a při uměleckém výkonu. Biorytmus a efektivní rozvržení
    - práce;
    - problematika trémy. Možnosti využití jejích kladných faktorů a potlačování
    - záporných;
    - vliv motivace na výsledky práce klavíristy v jednotlivých fázích studia skladby;
    - rovnováha mezi emocionální a rozumovou složkou při studiu skladby a při jejím
    - provedení před obecenstvem;
    - soulad respektování skladatelova textu a tvořivé interpretace;
    - specifičnost talentu a předpokladů pro hru na klavír, vztah talentu a kvality práce při studiu, hlediska klasifikace vývoje studenta;
    - etika a poslání interpreta.
    LS
    - tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem;
    - analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy;
    - barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basů, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu;
    - fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů. Předcházení
    - profesionálním onemocněním;
    - základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry;
    - rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou;
    - práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění;
    - kritika a sebekritika. Vyzrávání skladby na pódiu. Příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj;
    - koncertní vystoupení. Chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu. Specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži. Osobnost, osobitost, originalita.
Literatura
  • Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987. info
  • Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990. info
  • Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982. info
  • Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991. info
  • Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983. info
  • Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986. info
  • Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986. info
  • Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976. info
  • Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990. info
  • Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005. info
  • Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997. info
Výukové metody
přednáška - 2 hod. týdně
Metody hodnocení
zápočet
zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.