H60157z Early Music Performance Practice I

Faculty of Music
Winter 2015
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (lecturer)
doc. MgA. BcA. et BcA. Martin Hroch, Ph.D., MBA, LL.M. (lecturer)
Guaranteed by
Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( H60157l Early Music Performance Practice I )
ZS - úspěšně vykonaná přijímací zkouška, LS - zápočet za ZS
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 35 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/35, only registered: 0/35
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 13 fields of study the course is directly associated with, display
Syllabus (in Czech)
  • V návaznosti na dosažené praktické zkušenosti a předcházející studium dějin hudby seznámení se stylovými problémy hudby období baroka a jejich uplatnění v interpretaci skladeb pro klávesové nástroje.
    Baroko - vznik nového slohu:
    - provozovací praxe
    - metrika a rytmika
    - artikulace
    - frázování
    - dynamika
    - tempo
    - ladění a temperování
    - generální bas
    - hudební formy
    - tóniny
    - ornamentika
    - historické hudební nástroje
    - obsazení barokních skladeb
    - notové materiály a jejich zpracování
Literature
  • Bukofzer, Manfred: Hudba v období baroka - od Monteverdiho po Bacha. Opus, Bratislava 1986. info
  • Navrátil, Miloslav: Charakteristika hudebního baroka a portréty slavných mistrů - A.Vivaldi, G. F. Händel, J. S. Bach. Montanex, Ostrava 1996. info
  • Pečman, Rudolf: Sloh a hudba 1600-1900 - problémy, otázky, odpovědi. Masarykova univerzita, Brno 1996. info
  • Kazárová, Helena: Barokní taneční formy. AMU, Praha 2005. info
  • Dolmetsch: Arnold: Interpretace hudby 17. a 18, století. SNKLHU, Praha 1958. info
  • Mozart, Leopold: Gründliche Violinschule. Klassic, Praha 2000. info
  • Muffat, Georg: První poznámky o psaní francouzských baletů podle metody zesnulého pana de Lully. JAMU, Brno 1992. info
  • Quantz, Johann Joachim: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1990. info
  • Cyr, Mary: Performing Baroque Music. Amadeus Press, Aldershot 1992. info
  • Donington, Robert: The interpretation of Early Music. Faber & Faber, London 1989. info
  • Krones, H. - Schollum, R.: Vokale und allgemeine Aufführungspraxis. H. Böhlaus, Wien 1983. info
  • Palisca, Claude Y.: Baroque Music. Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1981. info
  • Neumann, Frederick: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. With special emphasis on J. S. Bach. University Press, Princeton 1980. info
  • Antológia - renesancia a barok. Slovenská hudba - revue pre hudobnú kultúru. Ročník XX, č. 3-4, Slovenská hudobná únia, Bratislava 1994. info
  • Companion to Baroque Music. Editor Julie Anne Sadie. J. M. Dent & Sons, London 1990. info
  • Performance practice - Music before 1600 & after 1600. Editors Howard Mayer Brown and Stanley Sadie. Macmillan, London 1989. info
Teaching methods (in Czech)
2 hodiny/týden
Assessment methods (in Czech)
ZS - zápočet, LS - klasifikovaný zápočet
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 5.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2015/H60157z