H60148A Interaktivní počítačová hudba

Hudební fakulta
zima 2015
Rozsah
1/1. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice, dirigování a operní režie - Děkanát - Hudební fakulta - Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice, dirigování a operní režie - Děkanát - Hudební fakulta - Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Předpoklady
Základy práce na PC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Zimní semestr

    Získané dovednosti:

    Základní orientace v prostředí Pure Data. Schopnost realizace prvních interaktivních hudebních programů.

    Obsahové zaměření:

    - Instalace a seznámení s prostředím Pure Data (dále PD)
    - Základy akustiky a syntéz potřebné pro tvorbu interaktivní hudby
    - Základy programování v PD
    - Základy hudební algoritmizace

    Osnova rozvrhových jednotek:

    • Seznámení s prostředím Pure Data, jeho instalací a základními objekty používanými pro tvorbu interaktivní hudby tzv. "patchů".
    • Elementární základy digitálního zpracování zvuku
    • Tvorba elementárních tónových generátorů (sinusoida, FM syntéza, Kruhový modulátor)
    • Časovač a jeho aplikace
    • Práce se vzorky - pořízení, přehrání, použití objektu "phasor" pro vytvoření akustické smyčky.
    • Základy programové logiky, podmínky, seskupování dat do balíčků.

    Letní semestr

    Obsahové zaměření:

    - Práce s externími zařízeními a ovladači
    - Základy využití externích modulů
    - Zvukové efekty a zpracování signálu
    - Vícekanálová hudba
    - Tvorba interaktivní kompozice

    Osnova rozvrhových jednotek:

    • Práce s MIDI zařízeními (klaviatura, ovladač)
    • Seznámení s externími senzory iCube (reakce hudby na světlo, pohyb, atd.)
    • Využití existujících externích knihoven pro mechanizmy "pitch tracking" a "beat tracking", dvojdimenzionální model ovládání akustických parametrů.
    • Efekty a zvukový processing v PD (granulární syntéza, overdrive, reverb atd.)
    • Základy tvorby vícekanálové hudby
    • Produkce interaktivní kompozice
Literatura
  • Miller Puckette: Theory and Techniques of Electronic Music, online:. info
  • http://crca.ucsd.edu/~msp/techniques.htm. info
  • Václav Syrový: Hudební akustika, AMU, 2003, ISBN: 8073319012. info
Metody hodnocení
Základní orientace v prostředí Pure Data. Schopnost realizace prvních interaktivních programů.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.