H60113z Hra na varhany II

Hudební fakulta
zima 2015
Rozsah
0/1. 6 kr. 6 z 12. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Pavel Černý (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60111z Hra na varhany I && EVER( H60113l Hra na varhany II )
ZS - hodnocení A-E za LS 1. ročníku, LS - hodnocení A-E za ZS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • - výchova k samostatnému využití aktuálně používaných varhan v rámci stylového rejstříkování a zároveň v souladu s bohoslužebnými potřebami
    - agogika, frázování, míra artikulace, rytmické konvence, zohlednění akustických podmínek daného chrámového prostoru
    - J. S. Bach: Orgelbüchlein (pokračování podle průběhu církevního roku)
    - J. S. Bach - využití dalších chorálních zpracování při bohoslužbě
    - francouzské baroko a jeho specifika (jeu inégale, ornamentika atd.) - F. Couperin,
    - L. N. Clérambault, N. de Grigny, J. F. Dandrieu (výběr)
    - česká varhanní tvorba tzv. starých mistrů - J. F. N. Seger, F. X. Brixi, J. K. Vaňhal, J. K. Kuchař, K. B. Kopřiva (výběr s přihlédnutím k využití při bohoslužbě)
    - J. S. Bach - skladba triové formy včetně triových sonát
    - J. S. Bach - kompozice z oblasti tzv. volných forem s fugou
    - jihoněmecká varhanní tvorba - J. Pachelbel, G. Muffat apod. (výběr s přihlédnutím k bohoslužebným potřebám)
    - G. Frescobaldi (výběr, důraz na formu Toccata per l´Elevatione)
    - vrcholný německý romantismus - F. Liszt, A. G. Ritter, M. Reger apod. (výběr)
    - česká varhanní tvorba 20. století, zejména tvorba P. Ebena (výběr)
Literatura
  • Douglass, Fenner: The Language of the Classical French Organ, Yale University Press 1969. info
  • Couperin, François: L´art de toucher le clavecin (1716/1717), Breitkopf und Härtel 1933. info
  • Donington, Robert: The interpretation of early music, Faber and Faber, London 1977. info
  • Ferguson, Howard: Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th century, Oxford University Press, London 1979. info
  • Ritter, A. G.: Kunst des Orgelspiels, Peters, Leipzig (nedatováno). info
  • Bach, C. Ph. E.: Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (1753 a 1762), Breitkopf und Härtel 1969. info
Výukové metody
1 hodina/týden - individuální výuka
Metody hodnocení
komisionální klasifikované zápočty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.