H601092z Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2014
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Barbara Maria Willi, Ph.D., MBA (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H601041z Hra na nástroj II && EVER( H601092l Hra na nástroj III - abs. projekt )
Absolvování předmětu Hra na nástroj II (bicí nástroje) ve druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR
    Výběr vhodných skladeb pro bakalářský projekt, s akcentem na individuální projev každého jednotlivce.

    Melodické nástroje -
    U sólově zaměřených hráčů výběr z virtuóznějších skladeb (výběr ze skladeb N. J. Živkoviće: Fluctus, Ultimatum I - Musica Europea, Ilijaš - Gertel Verlag; skladby z okruhu kolem L. H. Stevense - Keyboard Percussion Publ., transkripce).
    U hráčů orientujících se na soudobou hudbu možnost interpretace nových skladeb studentů a pedagogů katedry kompozice.
    U univerzálněji zaměřených hráčů důraz na pestrost výběru repertoáru, navíc nutnost posilovat schopnost hry z listu (důležité pro možnou budoucí hru v orchestru), např. P. Boona: Rhythmical Articulation for the Bass Clef Instruments.

    Malý buben -
    U hráčů zaměřených na malý buben, pomoc při výběru vhodné absoloventské skladby, přičemž bude přihlíženo zejména k osobitosti projevu.
    Dotváření herního přednesu a individuality studenta v dané oblasti jeho zájmu.
    U zájemců o orchestrální hru studium hry z listu.
    Studijní materiál: dle vlastního výběru.

    Tympány -
    Dosažení maximální úrovně hry na čtyři až pět tympánů interpretací cvičení a etud vysoké technické náročnosti, v různých dynamických stupních a tempech, se zaměřením na zvukovou - hudební kvalitu projevu.
    Výběr sólové skladby pro bakalářský koncert v letním semestru, její rozbor a postupná příprava s důrazem na osobitý přínos studenta dané kompozici, např.: A. Lepak: Thirty-Two Solos for Timpani (Windsor Music Publications); A.Lepak - Fifty Master Etudes for Timpani (Windsor Music Publications); W. Thärichen - Koncert fűr Pauken und Orchester, op.34 (Bote & Bock); W. Kraft - Variations for King George for solo timpani; N. J. Živković - Cadenza for Timpani; K. Stockhauzen - Schlagtrio für Klavier und 2x3 Pauken Nr.1/3; B. Bartók - Sonata for Two Pianos & Percussion; E. Carter - Eight Pieces for Four Timpani
    Studijní materiál: H. Knauer: Paukenschule (Friedrich Hofmeister)
    E. Keune: Ein Schulwerk - Pauken (VEB Deutscher Verlag fűr Musik Leipzig)
    Peters, Mitchel: Fundamental Method for Timpani (Alfred Publishing Co., Inc.)
    Firth, Vic: The Solo Timpanist (Carl Fischer)

    LETNÍ SEMESTR
    Závěrečná příprava na bakalářský projekt.
    Výběr repertoáru - viz předchozí semestry - podle individuálního směřování, s důrazem na co nejlepší prezentaci daného studenta, dále pečlivý výběr prostředí pro projekt (vhodná akustika, dostatek prostoru na pódiu a míst pro publikum atd.).
    V případě brzkého data koncertu, poté dle potřeby studium dalšího repertoáru. Může být využito k přípravě na přijímací zkoušku pro navazující magisterské studium, či možné konkurzy do orchestrů, hudebních škol a institucí.
    Podmínkou k udělení zápočtu je vytvoření:
    1. vlastní přelaďovací etudy pro čtyři tympány v délce min. 32 taktů
    2. vlastní kompozice pro malý buben
Literatura
  • R. Troeger: Speculations on Bach's clavichord technique, Diapason IXXIII, prosinec 1982. info
  • L. Lohmann: Studien zu den Artikulationsproblemen, Regensburg 1968. info
  • T. Bedford: Twentieth Century Harpsichord Music, New Jersey 1974. info
  • R. Kirckpatrick: Domenico Scarlatti, New York 1954. info
  • R. Donington: What is Rhytmic Alteration, Early Music V, London 1977. info
  • R. Donington: A Performer's Guide to Baroque Music, London 1973. info
  • F. Neumann: The Use of Baroque Treatises on Musical Performance,. info
  • Music and Letters, X/8, 1967. info
  • I. Ahlgrimm: Manuale der Cemalotechnik, Wien 1994. info
  • Palisca, C. : Baroque Music. Englewood Cliffs, 1968. info
  • W. Apel: The history of keyboard music to 1700, Bloomington 1967, 2001 (2). info
  • Kolektiv autorů:. info
  • M. Lindley - M. Boxall: Early Keyboard Fingerings, London 1992. info
  • M. Boxall: Cembaloschule, London 1977. info
  • F. Neumann: Ornamentation, New York 1984. info
  • H. Ferguson: Early keyboard music, London 1963. info
  • F. Couperin: L'art de toucher le clavecin, Paris 171. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017.