H51513 Kulturní management II - diplomová práce

Hudební fakulta
zima 2014
Rozsah
2/0. 10 kr. 10 z 10. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jana Vondráčková (přednášející)
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit veškeré znalosti z oblasti uměleckého managementu, připravit studující na závěrečné SZZ spolu s obhajobou diplomové práce.
Osnova
  • 1. Struktura uměleckých organizací 2. Hudební časopisy a publicistika 3. Grantové možnosti pro oblast umění 4. Životní styl a hudební preference 5. Strategický management a jeho uplatnění v kultuře 6. Kulturní politika ČR a její význam 7. Kreativní ekonomika 8. Využití projektového managementu v umění – hard skills 9. Využití projektového managementu v umění – soft skills 10. Průmysl populární hudby 11. Kultura jako ekonomický faktor. Multiplikační efekty, role kultury i mimo ekonomickou oblast. 12. Specifika manažerské funkce vedení v kultuře a umění 13. Marketing v umění 14. Hudební vzdělávání. 15. Fundraising v umění 16. Hudební agentury ČR 17. Základní manažerské funkce aplikované pro oblast kultury 18. Možnosti podpory v oblasti umění a kultury z EU 19. Fenomén EHMK. Evropské hlavní město kultury. 20. Financování živého umění v ČR
    Obecná témata:
    - přehled v kulturní oblasti a orientace v institucích v ní působících
    - historie a současnost řízení kulturních organizací
    - specifika managementu kulturních organizací ve veřejném i privátním sektoru
    - právní formy existence ziskových a neziskových kulturních organizací
    - přímé a alternativní možnosti financovaní organizací v kulturní sféře
    - propojení tvůrčího procesu se schopností jeho realizace v praxi
    - příprava, analýza a vyhodnocení samostatné diplomové práce
    - kulturní politika v kontextu ČR
    - kreativní průmysly v kontextu ČR i Evropy
    - grantové systémy ČR i základní orientace v infrastruktuře grantů pro oblast kultury v EU (případně zámoří)
    - principy a formy podnikaní v oblasti kultury a umění

Literatura
    povinná literatura
  • Hagoort, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. 2010. info
  • Patočka, Jiří. Heřmanová, Eva. Lokální a regionální kultura v České republice. 2009. info
  • Kloudová, Jitka. Kreativní ekonomika. 2010. info
  • Dobrovolníci pro kulturu. Institut umění - Divadelní ústav. 2011. info
  • Studie současného stavu podpory umění. Svazek I. - Definice, historie, transformace, reflexe, vzdělávání a výchova. info
  • Cultural statistics. EUROSTAT. 2011. info
    doporučená literatura
  • Svetozar, Vítek. Divadelní provoz. Druhé vydání. 1981. info
  • Elisabeth Hill: Arts Management. info
  • Demmer, Christine. Rauhe Hermann. Kulturmanagement: Theorie und Praxis einen profesionellen Kunst. 1. Vydání. Gruiter : 1997. ISBN 3-11-0129852-5. info
  • Jacobshagen, Arnold. Reininghaus, Frieder. Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert. Musik und Kulturbetrieb.Köthen : Laaber, 2006. ISBN 3-89007-430-8. info
  • Schmidt-Ott, Thomas. Orchesterkrise und Orchestermarketing. Untersuchungen zur "turn-around" spezifischen Relevanz US-amerikanischer Marketingstrategien im deutschen Orchesterbetrieb. Frankfurt/M. 1998. info
  • Desmond, Mark. Wem gehört der Konzertsaal? Remaprint. Wien : 1998. ISBN 3-900782-32-6. info
  • Byrnes, J., William. Management and the Arts. Čtvrté vydání. Burlington : Elsevier, 2009. ISBN 978-0-240-81004-1. info
  • Kaiser, M. Michael. The Art of the Turnaround. Brandeis University Press. 2009. ISBN 978-1-58465-735-4. info
Výukové metody
Přednášky a cvičení. Diskuze, prezentace, konzultace.
Metody hodnocení

Doporučená literatura k seminární práci (odborné téma):
dle konzultace doporučí pedagog.

Předpoklady splnění předmětu:
- aktivní zapojení během výuky
- odevzdání a obhájení seminární práce,
- prezentace zadaných témat ostatním studentům,
- povinná účast na přednáškách a workshopech zahraničních i českých expertů.



Metody hodnocení: zkouška (ZS) a zápočet (LS) a SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.