DH0009z Psychologické aspekty umělecké tvorby

Hudební fakulta
zima 2014
Rozsah
2/0. 5 kr. 5 z 5. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Richard Fajnor (přednášející)
Garance
Doktorské studium HF – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Doktorské studium HF – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Komplexní znalosti a porozumění procesu tvorby a procesu recepce uměleckého díla. Rozvoj schopností a využití osobnostních potenciálů pro vlastní výzkumnou/uměleckou činnost včetně sebereflexe. Zlepšit dovednosti publikovat nebo veřejně prezentovat své dílo, erudovaně interpretovat a popularizovat nejnovější poznatky svého oboru a přesvědčivě je sdělovat členům odborné komunity a tím inovativním způsobem přispívat k rozvoji oboru pokud je to možné na mezinárodní úrovni. Uvědomovat si etický rozměr zkoumání uměleckého poznávání světa.

Osnova
  • Psychologické pohledy na proces tvorby, vnímání a interpretace uměleckého díla. Fenomén hry jako základ lidských činností. Osobnostní předpoklady a vazby na společenské pozice - sociální psychologie a psychologie osobnosti.

    1. Psychologie umění - vnímání díla
    - percepční hypotéza a observační strategie
    - strukturace vjemového pole, prostorové reference
    - asociační zákony

    2. Psychologie umění - výrazové prostředky - subjektivizace vnímaného
    - řeč výtvarného, hudebního, tanečního, literárního, dramatického díla,
    - kompoziční principy
    - ikonografie užití barvy, tónu,

    3. Psychologie osobnosti
    - socializace / identifikace, principy sociálního umění a individuace
    - dynamika osobnosti - temperamenty
    - osobnostní typologie

    4. Sociální aspekty - komunikace, interakce, modely
    - sociální percepce, kooperace, kompetitivnost,
    - hostilita, asertivita, konflikty

    5. Komunikace uměním
    - prezentace, reprezentace, identita, interpretace, dokumentace
    - interpretace díla v kontextu tvorby
    - osobní dramaturgie

    6. Medialita, mediace, medializace, medium

    7. Hra
    - jako základ lidských činností,
    - jako tvůrčí princip,
    - jako nápodoba/model,
    - jako prezentace.
Literatura
  • Franěk M.: Hudební psychologie, Praha, Karolinum 2004. info
  • Gombrich E. H.: Umění a iluze. Praha, Odeon 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Poledňák I.: Stručný slovník hudební psychologie, Praha, Supraphon 1984. info
  • Read H.: Výchova uměním. Praha, Odeon 1967. info
  • Sedlák F.: Základy hudební psychologie, Praha, SPN 1990. info
  • Šlédr J.: Psychologie umění. Praha, Mladá fronta 1991. info
Výukové metody
Přednáška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015.