H60358z Theory of Composition III

Faculty of Music
Winter 2013
Extent and Intensity
2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Leoš Faltus (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
H60356z Theory of Composition II
Úspěšné uzavření 2. ročníku bakalářského studia kompozice
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • - sémiotika - sémantika, historie oboru
    - systémovost hudebního díla, vstupy, výstupy, typy znaku, obecně, specificky hudebně
    - Richardsův trojúhelník reference a modifikací pro autora a interpreta v komunikačním řetězci
    - funkce znaku - konotační, denotační, tři roviny sémantické aktivity, syntaktická, sémantická, pragmatická; 3 aspekty syntaktické roviny, konstruktivní, statistický, sémantický, pragmatický a 2 aspekty pragmatické roviny; syntagma - paradigma, informace - redundance
    - filosofie hudební tvorby na přelomu století
    - metoda montáže izolovaných prvků - nová organizace délek tónu, pomocné číselné řády, přirozené rytmy, hustota pohybu a jejich organizace
    - organizace výšek tónu, dodekafonní vyváženost řad,
    - možnosti odvozování makrosérií, permutační klíče a jejich spojování v linearitě, monokomplexech či polylinearitě
    - fáze tvorby a možnosti proměny struktur při návratech
    - praktické ověřování vědomostí, tvorba dílčích struktur, jejich spojování při konkrétních zadáních parametrů, vlastní koncepce parametrů
    - hudební objekt z hlediska tvarů, vztah mezi strukturou a tvarem, vliv tvaru na jeho individualizaci, typologie hudebních tvarů
    - soudobá hudební forma, její přesnost, čistota a úspornost, plasticita časového průběhu, forma jako sled informací, jako selektovaná zkratka s momentem mnohoznačnosti či unikavosti, součinnost tvarových aspektů s hlediskem nerovnoměrného rozptylu informace /hierarchizace objektů/
    - principy permutační formy, návrh základních schémat: monolitní forma, reprizovaná forma, procesuální forma, forma s refrénem, kombinace předchozích, projektování formy
    - východiska tvorby v jednohlasu
    - aplikace pouček na notovém materiálu vytvořeném v zimním semestru s aplikací vlastního výběru a současně osobních modifikací
    - projektování schémat formy v závislosti na tvaru objektu, typu permutační formy a časových proporcí
    - shrnutí dosavadního studia teorie kompozice ke státní zkoušce
    - skladatelský odkaz a teoretické dílo Leoše Janáčka -
Literature
  • Faltus L.: Hudební sémiotika pro skladatele, JAMU Brno 1994. info
  • Ištvan M.: Metoda montáže izolovaných prvků, Panton, Praha 1973. info
  • Janáček L.: Hudebně teoretické dílo I a II, Supraphon, Praha, 1968. info
  • Ištvan, M.: Struktura a tvar hudebního objektu I, II, JAMU, Brno 1978. info
  • Ištvan, M.: Poznámky k soudobé hudební formě a rytmu, I, II, JAMU, Brno 1978. info
  • Ištvan, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989. info
Teaching methods (in Czech)
řízená rozprava, praktické úkoly, ověření teoretických znalostí
v praxi
Assessment methods (in Czech)
zápočet+zápočet, SZZ
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 4.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2013, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2013/H60358z