H60063Sz Dirigování II - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2013
Rozsah
0/2. 15 kr. 15 z 30. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Lubomír Mátl (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H51477Sz Dirigování I
Absolvování 1.ročníku navazujícího magisterského studia
Aktivní účast na semináři dirigování.
Studium sborových a vokálně instrumentálních děl různých slohových období.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Příprava a realizace absolventského koncertu, další rozšiřování repertoáru.

Osnova
  • Příprava a realizace absolventského projektu, další rozšiřování repertoáru, s akcentem na hudbu soudobou.

    Dramaturgická příprava absolventského projektu a studium skladeb z několika slohových období dle dramaturgie koncertu - část a capella, část s doprovodem (malý orchestr).
    Studium partitur velkých cyklických vokálních a vokálně instrumentálních skladeb období impresionismu, různých stylů hudby 20. století.
    Studium děl: A. Schnittke: Koncert pro sbor, S. Rachmaninov: All Night Vigil
    L. Janáček: operní dílo
    Organizace a provoz profesionálního sborového tělesa:
    - dramaturgie sborových koncertů, pořizování nahrávek sborové hudby.
    Příprava na obhajobu při SZZ.

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování II (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Kneif T.: Die Bühnenwerke von L. Janáček, UE, Wien 1974. info
  • Němcová A.: Na okraj Janáčkovy Její pastorkyně, Separát ČMM, Brno 1980. info
  • Kolektiv autorů: Skladatelé o hudební poetice 20. století, Československý spisovatel, Praha 1960. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
Zápočet+zápočet,SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.