HF:H60059Oz Dirigování I - Informace o předmětu
H60059Oz Dirigování I
Hudební fakultazima 2013
- Rozsah
- 0/2. 12 kr. 12 z 24. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Emil Skoták (přednášející)
Tomáš Hanus (přednášející) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- úspěšné vykonání přijímací zkoušky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Dirigování klasické symfonie u klavíru a její nastudování s orchestrem.
- Osnova
- Zvládnutí základní dirigentské techniky, praktické nastudování a provedení klasické symfonie u klavíru a s orchestrem.
- Dirigentská technika - relaxační gymnastika pravé a levé ruky s ohledem na estetiku a funkčnost.
- Taktovací technika - složité taktové obrazce, nástupy, fermaty.
- Základy výrazového dirigování - legato, staccato, akcentace, frázování, agogika.
- Studium recitativu (Mozart - Figarova svatba, Don Juan, Kouzelná flétna).
- Interpretační problematika klasické symfonie (Haydn,Mozart). Průběžné zdokonalování manuální techniky - technické řešení problémů složitějších partitur.
- Studium recitativu - pokračování (Smetana - Prodaná nevěsta).
- Klasická symfonie - interpretace Beethovenovy symfonické tvorby (1.,2. a 4. symfonie, předehry a Fantazie op.80). Schubert : Symfonie B dur, č.5.
Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování orchestru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování I (orchestr). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
- Zvládnutí základní dirigentské techniky, praktické nastudování a provedení klasické symfonie u klavíru a s orchestrem.
- Literatura
- Brož, J.: Metodika práce s orchestrem,MKS, Brno 1975. info
- Malko, N.: Osnovy techniky dirigování, Muzyka, Moskva 1964. info
- Schönberg, H.: Die grossen Dirigenten, Scherz, München 1970. info
- Zopff, H.: Der angehende Dirigent, Merseburger, Leipzig 1922. info
- Grosbyne, B.: Technika moderního řízení orchestru, Supraphon, Praha 1967. info
- Laser, A. : Der moderne Dirigent, Breitkopf u.Härtel, Leipzig 1904. info
- Weingartner, F. : Ratschläge für Aufführungen klasischer Sinfonien, Breitkopf u.Härtel, Leipzig 1918. info
- Bury, E. : Podstavy techniki dyrygowania, PWM, Krakov 1961. info
- Scherchen, H. : Lehrbuch des Dirigierens, B.Schott, Mainz 1929. info
- Výukové metody
- Individuální výuka
- Metody hodnocení
- Zkouška+zkouška, děkanská zkouška
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2013/H60059Oz