HPK004l Teorie klavírní interpretace PKH1

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
Garance
prof. MgA. Alena Vlasáková
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( HPK004z Teorie klavírní interpretace PKH1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení se základními faktory, které podmiňují úspěšné studium klavírní hry.
Osnova
  • Tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem.
  • Analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy.
  • Barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basů, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu.
  • Fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů. Předcházení profesionálním onemocněním.
  • Základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry.
  • Rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou.
  • Práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění.
  • Kritika a sebekritika. Vyzrávání skladby na pódiu. Příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj.
  • Koncertní vystoupení. Chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu. Specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži. Osobnost, osobitost, originalita.
Literatura
  • Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987.
  • Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990.
  • Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982.
  • Koblížková, E.: Klavírní myšlení Ivana Klánského. Togga, Praha 2021.
  • Matthay, T.: Akt dotyku v celej jeho rozmanitosti (přel. M. Starosta). Bratislava 2020.
  • Fraser, A. - Savšinskij, S.: Nový přístup ke klavírní hře. Lynx Brno 2016.
  • Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991.
  • Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983.
  • Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986.
  • Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986.
  • Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976.
  • Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990.
  • Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005.
  • Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997.
Metody hodnocení
Zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HPK004l