HF1023l Metodika multimediální tvorby

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Richard Fajnor (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Richard Fajnor
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Předchozí absolvování předmětů Metodika I a Metodika výuky hudebně teoretických disciplín II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
- je zprostředkovat studentům základní přehled o metodách a didaktických přístupech ve výuce multimediální tvorby tak, aby po absolvování předmětu získaly přehled a znalosti o postupech, metodách a způsobech výuky teorií multimedií a umění využívajících nové technologie, aby ovládaly dovednosti pro výuku práce s médiemi a speciálními technologiemi dovedli pracovat se žáky v rychle se rozvíjejících oborech mediální praxe a aby je naučili reagovat na tyto změny a orientovat se v aktuální situaci a vyhledávání adekvátní zdrojů informací pro další odbornou a profesní přípravu.
Výstupy z učení
student bude mít přehled, ovládat a znát:
- metody a didaktické přístupy ve výuce multimediální tvorby,
- postupy, metody a způsoby výuky teorií multimedií a umění využívajících nové technologie,
- dovednosti pro výuku práce s médiemi a speciálními technologiemi,
- dovede pracovat se žáky v rychle se rozvíjejících oborech mediální praxe a naučí je reagovat na tyto změny,
- dovede naučit žáky orientovat se v aktuální situaci a vyhledávání adekvátní zdroje informací pro další odbornou a profesní přípravu.
Osnova
  • Osnova a výuková témata:
    - principy poznávání a učení - zkušenost, vědomost, zručnost, kompetence
    - speciální motivace ve výuce
    - výchova, hodnotové parametry a etické principy ve výchově
    - metodika a aplikace základnácích pedagogických principů a metod
    - didaktika a aplikace jejích zásad a pravidel - proč nelze didaktiku nahradit metodikou
    - motivační, expoziční, fixační, klasifikační metoda výuky a jejich aplikování na výuku práce s médii a technologiemi
    - Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů
    - metody výuky speciálních technologií, počítačové grafiky a multimédií, Inovativní výukové aktivity a metody tvořené na míru cílové skupině a zaměřeny na cíl vzdělávání
    - požadavky na vzdělávání ve 21. století – dovednosti, znalosti, kompetence a gramotnosti
    - informační a komunikační technologie ve výuce, aktivní digitální dovednosti – Digital fluency
    - inovativní výukové aktivity a 21st Century Learning Design
    - kreativita ve vzdělávání – principy tvořivosti a možnosti jejího rozvoje
    - tvořivost ve výuce uměleckých disciplín – výtvarná, hudební a dramatická výchově
    - mediální výchova / výchova mediálních dovedností
    - vymezení pojmů (masmédia, multimédia, videoart, design, vizuální komunikace, digitální vyprávění příběhů
    - příprava nových předmětů
    - specifika výuky teorie mediální práce u předškolních dětí, postupy pro práci se žáky ZUŠ (přínos předškolní výuky, vliv rodiny, osobnost pedagoga, komunikace, osobnost dítěte, výuka v PPHV, doporučená literatura).
    Multimediální pomůcky a jejich využití při výuce teoretických i praktických předmětů (práce s interaktivní tabulí, počítačové výukové programy; další druhy pomůcek).
Literatura
    doporučená literatura
  • Kašparová : Metodika tvorby školních vzdělávacích programů. info
  • Buckinham, David: Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press, 2003. ISBN 978-0-745-62830-1
  • Rohlíková L., Vejvodová J.: “Vyučovací metody na vysoké škole”, Grada publishing, 2012, ISBN 9788024779867
    neurčeno
  • Mašek, J., Sloboda Z., Zikmundová V., (edit.): Mediální pedagogika v teorii a praxi, Sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, 2010. ISBN: 978-80-7043-851-0
  • Slánská D.: Nové pohledy na výuku počítačové grafiky a multimédií, dizertační práce FPE ZCU, Plzeň, 2015
  • Sloboda, Z.: Mediální výchova v rodině: postoje, nástroje, výzvy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Kultura, média, komunikace. Paedagogia mediorum. ISBN 978-80-244-4496-3
  • Niklesová E.: Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2007. ISBN: 978-80-7040-995-4
Výukové metody
přednáška, praktické ukážky, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet, pro jeho udělení je požadována min. 70% účast ve výuce, odevzdání seminární práce ve formě eseje v rozsahu do 2xA5 na zadané téma, aktivní účast v diskuzích, znalost a orientace v probraných tématech.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF1023l