HF1022l Teorie multimediální tvorby III

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
2/0/4. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Richard Fajnor (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Richard Fajnor
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
Příprava studentů ke státní závěrečné zkoušce, rozbor jednotlivých témat z historie a teorie multimediální tvorby dle aktuálního seznamu otázek ke SZZ.
Výstupy z učení
student prokazuje po absolvování předmětu odborné znalosti a orientaci:
- v dějinách hudebního, výtvarného a mediálního umění a vývoji uměleckých směrů,
- v základních projevech moderny a umění 20. století a jejich vlivu na aktuální tendence,
- je informován o nejrůznějších směrech a trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé multimediální produkce konce 20. a začátku 21.století
- je schopen zařadit do historické etapy vývoje lidstva a kontextu společenské situace i uměleckého provozu nejvýznamnější díla světového a česko-slovenského umění.
Osnova
  • Osnova a témata:
    1. Surrealisté, DADA (M. Duchamp, H. Arp, M. Ernst, F. Picabia, T. Tzara, Cabaret Voltaire, M. Ray).
    2. Bauhaus (W. Gropius, L. van der Rohe, V. Kandinski, P. Klee, L. Moholy Nagy, R. Steiner).
    3. Fluxus (A. Kaprow, J. Cage, J. Beuys, N.J. Paik, W. Vostel, La Monte Young, M. Cunningham).
    4. Umění akce – bodyart/ performance / happening/ event/ slavnost (Y. Klein, Gilbert and George, J. Beuys, J. Cage, N.J. Paik, V. Acconci, Ch. Burden, M. Abramovič a Ulay, P. Štembera, J. Mlčoch, Orlan, S. Landau, S.a W. Vasulka.
    5. Konceptuální umění (Sol le Witt, J. Kosuth, J. Holzer).
    6. Procesualita, Landart (R. Serra, E. Hesse, A. Hamilton, R. Long, R. Smithson, W. de Maria, Christo, A. Goldsworthy).
    7. Umění ve veřejném protoru - Jean Michel Basquiat, Keith Haring.
    8. Socha-instalace (A. Kapoor, J. Turrell).
    9. Intervence do architektury
    10. Nové hudební nástroje (L. Anderson, P. Nikl, H. Partch).
    11. VideoArt (N.J. Paik, W. Vostel, W. a S. Vasulka, B. Viola, B. Naumann, V. Export, M. Barney, Ch. Cunningham).
    12. Multimediální instalace, interaktivní instalace, augmentovaná realita (světelný klavír Z. Pešánka), kinetické sochy (L. Moholy Nagy, N. Schoffer, A. Calder, J. Tinguely), multimedia (L. Anderson, M. Barney, M. Kelley, L. Bourgeois, A. Hamilton, C. Nicolai, Sakamoto, J. Cardiff a G.B. Miller).
    13. Postmoderní situace, transavantgarda - konec čistého stylu (J. Koons, D. Hirst).
    14. Hraniční projevy - kybernetika, hyperstruktura, socioart.
Literatura
    povinná literatura
  • Hal Foster: „Umění po roce 1900/ Modernismus, Antimodernismus, Postmodernismus“, slovar, 2015, ISBN: 978–80–7391–975–7
    doporučená literatura
  • Walter, Ingo F.(ed.): „Umění 20.století/ Skulptury a objekty“, slovart, Praha, 2011, ISBN 978-80-7391-572-8
  • Reiner C., Rolling S., Daniels D., Ammer M.: „See this Sound“, Lentos Kunstmuseum Linz, 2010, ISBN 978-3-86560-683-9
  • Weibel Peter (edit.): „Sound Art“, ZKM Karlsruhe, 2019, ISBN 978-0-262-02966-7
    neurčeno
  • Ruhrberg K., Schneckenburger M., Gricke Ch., Honnef K.: Umění 20.století, slovart, Praha, 2004, ISBN 80-7209-521-8
  • Scruton, R.: Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003. 210 s. ISBN 80-200-1076-9
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Povinná 50% účast na přednáškách, aktivní diskuse k tématům SZZ,
předmět je ukončen zkouškou kombinující písemný test a osobní rozhovor.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF1022l